Friday 28 November 2008

Catechisatie aan moeilijk lerende kinderen

Catechisatie aan moeilijk lerende kinderen bezorgt kerken al jaren hoofdbrekens. Materiaal is er niet, evenmin een georganiseerde aanpak. Daarnaast is er altijd de vraag wat het beste is voor deze kinderen: aparte catechese, of meedraaien in een reguliere groep.

"Er is werkelijk niets voor kinderen met een beperking in leren, lezen of begrip'', zegt Joke Dam, van de stichting Geloof.nu. Daarom wordt volgende maand de catechesemethode van de stichting, die afkomstig is uit de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) in Hardinxveld-Giessendam, aangevuld met een zogenoemd 'beeldboek'. Daarin wordt alle leerstof van de reguliere catechese uitgelegd met duidelijke illustraties en korte, makkelijk leesbare zinnen.
logo

,,Er is werkelijk niets voor kinderen met een beperking in leren, lezen of begrip'', zegt Joke Dam, van de stichting Geloof.nu. Daarom wordt volgende maand de catechesemethode van de stichting, die afkomstig is uit de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) in Hardinxveld-Giessendam, aangevuld met een zogenoemd 'beeldboek'. Daarin wordt alle leerstof van de reguliere catechese uitgelegd met duidelijke illustraties en korte, makkelijk leesbare zinnen.

Deze aanpak vergde veel keuzes van de makers, aldus de begeleidende tekst bij het boek, waarvan een proefles is te zien op www.geloofnu.nl. Naast een zorgvuldig vertaalde Bijbeltekst staat er in de teksten ,,alleen die extra informatie die beslist nodig is voor het begrip of de plaatsing van het verhaal''.

In de tekeningen is gekozen voor terugkerende, vaste symbolen. Zo wordt God uitgebeeld door een driehoek, voorzien van accenten die bij de les passen, zoals bliksemflitsen of een warmrode gloed. De duivel is herkenbaar als een gestileerde draak tegen een meestal donkere en dreigende achtergrond. De lezer komt zichzelf ook tegen: in elk verhaal staat een 'ik-figuur', een afbeelding van een kind.

> Lees verder in het Nederlands Dagblad

> Geloof nu
> Leerplan voor geloofsonderwijs Materiaal

No comments:

Post a Comment