Thursday 4 June 2009

Twitteren in de kerkbanken

Het is zo ver gekomen dat de i.t. electronica ook als een practisch hulpmiddel in de prediking kan komen te zijn. Volgens sommigen kunnen predikanten die met hun tijd mee willen gaan, tijdens hun kerkviering gebruik maken van het populaire twitter om zo interactie en dialoog met de gemeenschap te creëren. Verschillende kerken in Amerika doen dat al.

David Loveless is voorganger in de Discovery Church, een nieuwe, christelijke beweging met ongeveer 4000 leden. Tijdens zijn kerkdiensten roept Loveless de gelovigen op hun gedachtes en meningen over de kerkdienst en de daarin besproken onderwerpen te twitteren. Deze berichten verschijnen dan in de kerk op een groot scherm en in zijn preek zal Loveless deze bijdrages behandelen. Hier kan je dan wel spreken van een echt interactieve preek waarbij het geordend kan door gaan doordat alhoewel de tekstberichten door elkaar binnen lopen op het scherm, de prediker ze geordend kan bespreken. Ook al kunnen meerdere mensen dan tegelijkertijd een boodschap versturen spreken ze toch niet allemaal door elkaar.

Loveless is niet de enige voorganger in Amerika die gebruik maakt van deze nieuwe methode van communiceren. 'Het is een ideale manier om in dialoog te komen met de gelovigen.'

Maar twitter heeft ook voordelen voor de thuisblijvers. Kerkgangers kunnen hun belevenissen in de kerk via internet met de hele wereld delen. Mensen die dus niet naar de kerk konden komen, kunnen dus alsnog – in berichten van 140 tekens – de dienst volgen.

Twitter is een nieuwe manier van communiceren via internet. Mensen kunnen in korte berichten hun belevenissen meedelen aan de wereld. Maar of het werkelijk doeltreffend is in de geloofsverspreiding en 'kerkdienstbeleving' wil ik nog zien.

Groeiend Boeddhisme

Op het einde van de 19de eeuw kwam er meer aandacht voor rituelen. Mensen hoopten nieuwe spirituele inspiratie te vinden. In de 20ste eeuw beginnen meer mensen het een middel ter verdieping te vinden. In de jaren 60 kwam met de flowerpower, de groenen en de vrije denkers het zoeken naar innerlijke vrede. Verscheidene jongeren gingen leermeesters opzoeken om andere mannieren van leven te vinden. In de kerken vond je ook meer rituelen en aan afgoderij verbonden handelingen optreden. Meer mensen gaan aannemen dat het bidden voor een beeld daarom nog geen eer aan het beeld vertonen is, of indien het dat al zou zijn, dat het dan geen afgoderij hoeft te zijn, als de innerlijke geest zich blijft bezig houden met het innerlijke. Er wordt dan gezegd: "Als hij zichzelf verliest , vervreemdt en zijn verantwoordleijkheid opgeeft is dat afgoderij. Dat kan zelfs heel goed met de heilige Schrift, denk maar aan fundamentalisme, ook afgoderij!"
De toename van het boedhisme wordt concreet zichtbaar in steeds meer boeddhabeeldjes thuis bij de mensen, op het werk of elders, het enorme aanbod van en de enorme vraag naar meditatiecursussen, de hoeveelheid publicaties over boeddha en het boeddhisme.

Theo Salemink, kerkhistoricus van de faculteit katholieke theologie van de Universiteit van Tilburg, vindt deze boeddhaïsering die gepaard gaat met steeds meer invloed op de Nederlandse cultuur, een prima ontwikkeling evenals de islamisering. "Dus in dat opzicht keer ik me tegen de ideeën van Wilders en mensen uit het CDA die zeggen dat de joods-christelijke cultuur boven de islam of het boeddhisme zou staan. Indien het boeddhisme zich verder uitbreidt, zal ook het boeddhisme een eigen traditie vormen, die samen met de drie wereldgodsdiensten een grote invloed op de toekomstige cultuur in Europa zal hebben."

Lees het hele interview met Salemink hier

Casual Christians

In a wide-ranging discussion about the state of faith in America, veteran researcher George Barna recently addressed questions raised by his new book, The Seven Faith Tribes: Who They Are, What They Believe, and Why They Matter. That book outlines seven diverse faith segments, profiling their lifestyles, religious beliefs and practices, values and life goals. The seven tribes include Casual Christians, Captive Christians, Mormons, Jews, Pantheists, Muslims and Skeptics. In this week’s Update we are providing the portion of that conversation regarding the largest – and potentially most powerful – tribe, the Casual Christians, a tribe that represents 66% of the adult population of the U.S.

Barna: Casual Christianity is faith in moderation. It allows them to feel religious without having to prioritize their faith. Christianity is a low-risk, predictable proposition for this tribe, providing a faith perspective that is not demanding. A Casual Christian can be all the things that they esteem: a nice human being, a family person, religious, an exemplary citizen, a reliable employee – and never have to publicly defend or represent difficult moral or social positions or even lose much sleep over their private choices as long as they mean well and generally do their best. From their perspective, their brand of faith practice is genuine, realistic and practical. To them, Casual Christianity is the best of all worlds; it encourages them to be a better person than if they had been irreligious, yet it is not a faith into which they feel compelled to heavily invest themselves.
...
Casual Christianity, because of its moral receptivity and pliability, generally eliminates spiritual backbone from moral discussions. And yet, Casual Christians would typically embrace the 20 shared values that all seven of the tribes adopt as part of their moral code.

Read > Barna article -casual-christians-and-the-future-of-america

+++

2014 update
Enhanced by Zemanta

Wednesday 3 June 2009

Vergeet niet dat wie je bent slechts zo belangrijk is als wat je doet


"Vergeet niet dat wie je bent
slechts zo belangrijk is als wat je doet.
Focus op de houding achter uw gedrag. "
- Barbara "BJ" Hateley

"Daarom, omdat Christus leed in zijn lichaam,
bewapen u ook met dezelfde houding,
omdat hij die heeft geleden in zijn lichaam afgerekend heeft met de zonde. "
1 Petrus 4:1

Christus heeft voor mij een voorbeeld achter gelaten.
Ik hoop in zijn voetstappen te treden en vraag U God
om Uw geestelijke bijstand zodat ik het juiste inzicht mag krijgen
en de goede houding zal weten aan te meten


Remember that who you're being is just as important as what you're doing


"Remember that who you're being is just
as important as what you're doing.
Focus on the attitude behind your behavior."
- Barbara "BJ" Hateley

"Therefore, since Christ suffered in his body,
arm yourselves also with the same attitude,
because he who has suffered in his body is done with sin."
1 Peter 4:1

Christ has left me an example.
I hope to step in his footsteps and ask you God
for your spiritual welfare so that I can get the right understanding
and that I shall take on the proper attitude.

Monday 1 June 2009

Gods Hoop Website

God heeft een hoop. Hij heeft een Plan met ons en de wereld. Hoe het daarmee zit wordt uit de doeken gedaan op de nieuwe website van de Belgische Christadelphians: Gods Hoop.
Deze website is nog in zijn aanvangsperiode maar u kan er nu al terecht. Wij hopen dat hij nog verder mag uitgebouwd geraken.

> http://www.godshope.net

Gods Hope Website

We are glad to announce that the Belgian Christadelphians published their new website Gods Hope.
There is still a lot of work to be done but it is progressing.
> http://www.godshope.net

Elke man zijn werk is altijd een portret van zichzelf


"Elke man zijn werk, of het nu gaat om literatuur of muziek of foto's
of architectuur of iets anders,
is altijd een portret van zichzelf. "
- Samuel Butler (1835-1902)

"... Wordt nieuw gemaakt in de houding van uw gedachten;
en om het nieuwe ik aan te doen,
geschapen om gemaakt te worden, zoals God in ware gerechtigheid en heiligheid. "
Efeziërs 4:23-24

Jehovah, laat mij elke leugen en kwaad weg doen en laat de werken die ik verricht tot opbouw zijn.
Laat mij geen zondige begeerten koesteren, verwijder elke slechte gedachte.
Ik wil anders zijn dan de mensen die zich niets van God aantrekken.
Naar Uw wil wens ik mij te schikken.
Geef dat ik anders wordt, door een nieuwe manier van denken, gezegend door mijn doopsel. Want door de doop in Jezus dood wens ik met hem begraven te zijn, opdat ook ik, zoals Christus door de macht van zijn Vader uit de doden is opgewekt, een nieuw leven zou kunnen leiden. Dat verlang ik in Jezus naam.


Every man's work is always a portrait of himself


"Every man's work, whether it be literature or music or pictures
or architecture or anything else,
is always a portrait of himself."
- Samuel Butler (1835-1902)

"... be made new in the attitude of your minds;
and to put on the new self,
created to be like God in true righteousness and holiness."
Ephesians 4:23-24

Jehovah, let me put away lie and every evil and let the work I perform be to construction.
Let me not cherish sinful lusts, remove any bad idea.
I want to be different than the people who do not care about God.
I want me to settle to Your desire.
Give that I become different by a new way of thinking, blessed by my baptism. Because of the baptism in Jesus death, I wish to be buried with him so that I, as Christ by the power of his Father from the dead is raised, a new life may lead. I wish that in Jesus name.


Dutch version / Nederlandse versie > Elke man zijn werk is altijd een portret van zichzelf

God does not change

"Let's get one thing clear; God is not changeable. He does not suffer from moods or depression. There is no "shadow of turning"; the Bible says, with Him.

That means that He does not have double standards. It also means that we cannot do things behind His back as it were. We are always in His sight. He is faithful and consistent.

There are examples, of course, of God's kindness and mercy in the Old Testament. The law of Moses, strict as it seems, was founded on very merciful principles. If it had been kept properly, it would have resulted in a clean, caring and just society. Provision was made for everyone down to the very poorest of the people. Even the humane treatment of animals was provided for.

Why then was there this idea of an eye for an eye and a tooth for a tooth? How does this square with the very different teaching of Jesus? Did not Jesus tell us to love our enemies and do good to those who hate us?

Yes, he did. Indeed it was Jesus himself who invited us to make this comparison. He first mentioned this difference between established teaching and his own word.

We need to know first, however, what the "eye for an eye" idea meant. This is not the licence to retaliate that it sounds to be. It was concerned with the operation of justice.

Think back to the last argument you heard. It probably began with something quite trivial. Before long, however, it escalated. Something was said that evoked a retort. That provoked another comment which, in turn, led to a slightly stronger reply. Gradually the two sides forced each other further apart. Each answer became a little more extreme. Soon people were saying things that were exaggerated and which later might be regretted.

That is always the case. Human nature always has to go one better (or one worse). The tendency is to hit back harder. "He has blacked my eye, I'll black both his:"

It was exactly that which the law was designed to prevent. It was not so much a permission as a restraint. First the wrong had to be established. When that was done, punishment had to be administered. But the punishment must fit the crime. It was not literally the gouging out of eyes, but a just measure of punishment.

Jesus plainly said that he did not come to destroy the law. He did not change it to mean something else. What he did do was to take the principles of the law a step further.

For example, he pointed to the law which said a man must not murder. Jesus looked at what gives rise to murder. He considered the root cause. He said that a man should not be angry with another. If a man controls his anger he will not commit murder.

Jesus drew attention to the commandment not to commit adultery. Again, he saw that the basic failure of man in this sin was his lust. Jesus instructed that a man should control his lust. He taught that the desire and planning of such an act was wicked. It was as bad as the act itself if only the opportunity to carry it out was missing.

So with the law which permitted a punishment equal to the crime. The law restricted the retaliation. It was far better, as Jesus taught, if man could overcome his desire to retaliate altogether. He should love his enemies and do good to those who hated him. Vengeance should be left to God. He will see that true justice is done ultimately."
--------------------------
Brother John S. Roberts
The Bible, the Lord Jesus and You
God Does Not Change