Monday 6 July 2009

It is Today

It is Today

Today has come as yesterday
we said if our Lord still tarries,
then during the daylight hours
yet for some
in the darkness of night,
to His Judgement seat
we have been borne.
And in the midst of a great multitude gathered
I seem to stand alone
waiting for my name to be spoken
by the righteous Judge.
It is today.

Yet sometimes I am distracted
in this waiting,
and from the reflections of my past
as I watch as others are granted
the prize, eternal life.
Still more and more distractions and
then on seeing some
who have slept
within the earthy bowels
awaiting trumpet sound.
Was I at times reproachful
of those who'd run their race?
In the Judge's mind
they yet now have
received their immortal place.
It is today.

Another in the midst of the throng
I had not seen for years.
What was his name, I can't recall
and ponder why he left.
A lonely man who found God's truth
then oft times more alone
and 'though this pearl of great price he found
not so with those "in Christ".
And hearsay among some brethren
had I ever played a part
a destructive little past time
which human nature loves.
And those who longed to be a part
did I yet cast aside, and considered them not worthy
to be in company of the bride.
It is today.

And the brethren that offended me
did I put this in the past
and forgiven and forgotten
or harboured till this day.
Did I rejoice in things of beauty
the preaching of His word
to all the world around us
the coming of our Lord.
And on and on I go
with reflections of the past
of circumstance that may have changed
or no, it just won't be.
Pardon? My name has been called
I must stand before His seat, the righteous Judge,
probation is now past.
It is today.
-------
1999 Kay McGrath

Friday 3 July 2009

Schrijf verwondingen in zand


"Schrijf verwondingen in zand,
vriendelijkheden in marmer. "
- Frans spreekwoord

"Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, geduld,
vriendelijkheid,
goedheid, trouw, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.
Tegen dergelijke zaken is er geen wet. "
Galaten 5:22-23

God, geef dat de herinneringen aan de pijnen die ik heb geleden
zullen vervagen als de tekeningen op het strand.
Geef dat ik de goede herinneringen verder kan opbouwen.


English version > Write injuries in sand

Write injuries in sand


"Write injuries in sand,
kindnesses in marble."
- French Proverb

"But the fruit of the Spirit is love, joy, peace, patience,
kindness,
goodness, faithfulness, gentleness and self-control.
Against such things there is no law."
Galatians 5:22-23

God, grant that the memories of the pains I have suffered
will fade as the drawings on the beach.
Give that I can build up the good memories.


Dutch version / Nederlandse versie > Schrijf verwondingen in zand

Wednesday 1 July 2009

Demonische invloeden en occultisme

Voorafgaand > Is een Demon een op zijn eigen bestaande geest?

In onze leefgemeenschappen komen vandaag allerlei invloeden. Bij de jongeren zijn occulte dingen reeds enkele jaren in de belangstelling.

In Nederland werd er een onderzoek gedaan op een zestal scholen. Marleen van Helden en Sanne Vos, studenten aan de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) vonden na hun onderzoek dat Christelijke basisscholen in hun beleid weinig aandacht besteden aan occulte invloeden die hun leerlingen mogelijk ondergaan.

Occulte belasting ontstaat volgens Vos en Van Helden als kinderen het steeds normaler gaan vinden dat er om hen heen paranormale dingen gebeuren. „Kinderen en jongeren groeien op in een (media)wereld waarin vormen van magie en occultisme in toenemende mate als vanzelfsprekend worden gezien.” Een aantal van hen gaat daardoor zelf experimenteren met glaasje draaien of het oproepen van geesten.

Opvoeders moeten duidelijke lijnen trekken, stellen de beide CHE-studenten. Scholen moeten voorlichting gaan geven. Daardoor ontstaat gewetensvorming. "We moeten kinderen voorleven dat een leven met God geen ruimte laat voor duistere zaken. We maken de kinderen klaar voor een maatschappij waarin we nu eenmaal dagelijks geconfronteerd worden met occultisme. Een verborgen gevaar dat zichtbaar gemaakt moet worden," aldus de onderzoekers

Bijbelmuseum Leerdam open voor publiek

Ongeveer driehonderd Bijbels zijn de afgelopen vijftig jaar verzameld, voornamelijk Statenbijbels en voorlopers van de Statenbijbel en worden nu tentoongesteld in Leerdam. Wim van 't Zelfde die zijn huis heeft verkocht om dit museum te financieren, is oprichter en bestuursvoorzitter van de stichting Statenbijbelmuseum, die het museum in beheer heeft.

De tentoonstellingscollectie beoogt een beeld te geven van Nederlandse Bijbels, met hun bijzonderheden, illustraties, vertalers, drukkers en boekbinders, en de invloed van de Bijbel op het leven van alledag, van grote Nederlandse bevolkingsgroepen gedurende 400 jaar.
De collectie is het resultaat van veertig jaar verzamelen en omvat honderden exemplaren, merendeels Nederlandstalige oude bijbels zowel rooms-katholiek, als oud-katholiek, Luthers, doopsgezind als Gereformeerd / Nederlands Hervormd (staten-) bijbels gedrukt in de periode van het jaar 1538 tot 1950.


Adres:

Lingedijk 36

4142 LD LEERDAM

Tel.nr.: (0345) - 577 605

E-mail: bijbelmuseumleerdam@kliksafe.nl


Openingstijden:

Woensdag, vrijdag en zaterdag van 10.00 uur tot 17.00 uur




> http://www.statenbijbelmuseum.nl/

Bijbelonderzoekers en Russelism

Gemakkelijk stelt men bijbelonderzoekers of Bijbelstudenten voor als JG of als Russelieten of navolgers van Russellism.
Bij “Russell-ism”, refereert men naar diegenen die na Charles Taze Russell zijn dood in 1916, zijn inzichten bleven of nog steeds volgen.
Zowel de JG als de Russellieten blijven aannemen dat in 1914 Jezus zijn Koninkrijk reeds opzette. Tegenwoordig geloven niet alle bijbelstudenten of zelfs volgelingen van Russell dat niet meer.
Verscheidene leiders trachten scheuringen te verkrijgen in de bijbelstudentenbeweging na Russll's dood. Zij wilden dat de leden hun keuze maakten of kamp kozen.
Men kan de vraag stellen: "Wat is de Waarheid?" als men voorop stelt dat men moet kiezen voor Dé Waarheid. Welke vereniging kan er zich op beroepen de waarheid in pacht te hebben of er trots op zijn om het meeste licht te hebben verkregen?

> * Russellism; Self-Inflicted Wound.doc (66 KB - downloaded 3 times.)
The "Russellism" Label > http://reslight.net/forum/index.php/topic,842.msg2037.html#msg2037

> There is a point in this  in that Russell was viewed as the "faithful and wise servant", "the Laodicean Messenger", etc., which doctrines were held to as a basis for supposed doctrinal "unity", but which doctrines themselves actually have led to divisions amongst the Bible Students. The viewpoints extended from Brother Russell's thoughts in the harvest also became a dividing point. And all of this does show the results of limiting belief to a certain set of thoughts revealed in the writings of one servant of the Lord to such an extent as to view those writings as though they were nearly or actually divinely-inspired scripture. And yet, like the holy scriptures, the meaning of much that Russell wrote is still debated to this day, often without thought that we should move beyond what Russell wrote, and simply consider what the scriptures state.

> How does one be "in the truth"? Is it by accepting the doctrine of this or that man, even to accepting the thoughts of this or that man as "doctrine" when such is not directly revealed in the Bible? (1 Corinthians 4:6) Jesus claimed to be "the truth" (John 14:16); that is, that the words he spoke were true words of the only true God. (Deuteronomy 18:18; John 14:10; 24) Thus, scripturally, to be  'in the truth', as it relates to the Christian, is to be  "in Christ". -- Romans 8:4; 12:5.

> here is also an understanding of prophecies that are due to be understood in our day, that were not previously understood. (Daniel 12:8-10) Part of our walking in the light would entail walking in agreement with such increased understanding. As we understand these prophecies, although the revealment of the "light" itself is in the prophecy, our understanding of the prophecies does constitute an increase of light for us individually, and even collectively, as the understanding becomes available to us, regardless of who is/are the agent(s) in showing the understanding. However, it is the thought of men's reasoning beyond what has been written (1 Corinthians 4:6) to assume that a Christian has to identify this or that man, or group of men, etc., so as to follow such a man or men in order to walk in the light of truth. Jesus did not say "You must find and identify that one faithful and wise servant whom I have appointed to give to you food, and if you do not so recognize that one faithful servant, you are not in the light." Yet this appears to be what many have thought and read into Jesus' words. < schrijft Ronald RD van Restoration Light

Ark van het verbond

ETHIOPISCHE KERK TOONT VOOR HET EERST ARK VAN HET VERBOND

Patriarch Abuna Pauolos

Patriarch Abuna Pauolos Bron: Peter Williams/WCC

Vrijdag 26 juni werd op een persconferentie de plaats van de ‘Ark van het Verbond’ bekendgemaakt. De ark, waarin volgens de Bijbel de Tien Geboden van Mozes door het volk van Israël werden meegedragen, spreekt al eeuwen tot de verbeelding en inspireerde onder meer films als ‘Raiders of the Lost Ark’. De meest gangbare opvatting is dat de Ark vernietigd werd tijdens de verwoesting van de eerste tempel van Salomo, omdat hij daarna decennialang niet meer werd genoemd in schriftelijke bronnen.
Over de authenticiteit van de kostbare Ethiopisch-orthodoxe relikwie bestaat ernstige twijfel. Maar het is wel een feit dat de relikwie al sinds 642 na Christus door de Ethiopische Kerk gekoesterd wordt en voor de buitenwereld wordt afgesloten. Daardoor bezit de relikwie een grote cultureel-historische waarde. Patriarch Abuna Pauolos: “De Ark bevindt zich al vele eeuwen in Ethiopië. Tot op heden kon slechts een slechts een select groepje gekwalificeerde mensen die met eigen ogen zien. De Ark bevindt zich in één kerk, maar om de schat te beschermen is een kopie daarvan in elke kerk in Ethiopië geplaatst. In Aksum, een stad in het uiterste noorden van Ethiopië, is een museum gebouwd, waar de Ark tentoongesteld wordt.” De ark zou zich naar verluidt al jaren in de Maria-van-Zionkerk in Aksum bevinden.

Leuvense ecclesia spreekt over Demonen

Het gespreksonderwerp deze zomer in de Christadelphian ecclesia te Leuven is Demonen.
Er wordt de vraag gesteld of demonen bestaan. Zijn er geesten die het kunnen overnemen van andere mensen of dieren? Is het mogelijk dat de ene geest indringt in de andere of deze verdringt? Zijn demonen aparte entiteiten?
Lees er meer over in >

Is een Demon een op zijn eigen bestaande geest?

Ik verstilde een hongerig kind het huilen


"Ik verstilde een hongerig kind het huilen
vulde een vreemdeling zijn beker met vriendelijkheid,
en anderen opheffend vond ik dat ik
werd opgeheven. "
- Auteur onbekend

"Ik zal vertellen van de vriendelijkheid van de Heer,
de daden voor welke Hij wordt geprezen,
volgens alle die de Heer heeft gedaan voor ons --
ja, de vele goede dingen die hij heeft gedaan voor het huis van Israël,
volgens zijn medeleven en veel vriendelijkheid. "
Jesaja 63:7

God, onze Vader,
geef dat ik steeds vriendelijkheid kan uitstralen
en dat ik daar kan helpen waar hulp nodig is.
Ik dank u voor al hetgeen dat u gedaan hebt voor uw volk en voor mij.


I stilled a hungry infant’s cry


"I stilled a hungry infant’s cry
With kindness, filled a stranger’s cup.
And lifting others found that I
Was lifted up."
- Author Unknown

"I will tell of the kindnesses of the LORD,
the deeds for which He is to be praised,
according to all the LORD has done for us –
yes, the many good things he has done for the house of Israel,
according to his compassion and many kindnesses."
Isaiah 63:7

God, our Father,
 give that I always can emit kindness
and that I can help where help is needed.
Thank you for everything you have done for your people and for me.


Dutch version / Nederlandse versie > Ik verstilde een hongerig kind het huilen