Looked at by Marcus Ampe from a Christian viewpoint.
De wereld bekeken vanuit een Christelijke visie door Marcus Ampe
Thursday 11 March 2010
Eenheid onder de Christenen
Sinds het Tweede Vaticaans Concilie neemt de Kerk actief deel aan de oecumenische beweging. Jaarlijks vindt een aantal merkwaardige oecumenische dialogen en ontmoetingen plaats, van het hoogste tot het laagste niveau in de Kerk. Welke vorderingen zijn er ondertussen geboekt? Hoe is de relatie vandaag tussen de katholieke Kerk en de andere kerken en christelijke gemeenschappen? Waar liggen de knelpunten? De Pauselijke Raad voor de bevordering van de eenheid van de christenen is de durvende kracht achter veel oecumenische initiatieven. Hoe werkt deze Pauselijke Raad? Vanuit zijn oecumenische ervaring in Rome gaat monseigneur Bonny in op deze vaak gestelde vragen.
De gespreksavond begint om 20 uur. Deelname kost 5 euro.
Info en inschrijving: De Pelgrim, Isabellaplein 15 A, 3270 Scherpenheuvel, telefoon 013 35 56 40, e-mail onthaalcentrum@scherpenheuvel-info.be.
Teruggave St.Pauluskerk in Tarsus
De kerk is momenteel nog een museum. Tijdens het Paulusjaar (2008-2009) mochten groepen gelovigen wel opnieuw eucharistie vieren in de kerk. Het Turkse ministerie voor Religieuze Aangelegenheden verklaarde zich al eerder akkoord om het gebouw opnieuw in zijn oorspronkelijke kerkelijke functie te herstellen.
De beslissing moet gezien worden tegen de achtergrond van het Turkse streven naar EU-lidmaatschap. De Turkse premier Erdogan beloofde deze week ook de financiering van de restauratie van het Apostel Andreasklooster in het Turkse Noord-Cyprus, een belangrijk bedevaartsoord.
Soulwalking in Kortenberg
Wandelend en aan de hand van inspirerende teksten op zoek gaan naar de diepere drijfveer. Bron: Hans Medart
`Soulwalking´. Dat is wandelend en aan de hand van inspirerende teksten op zoek gaan naar de drijfveer van geïnspireerde mensen. Om te stappen heb je meer dan anders adem nodig. Geleidelijk wordt het ademen vrijer en wordt je stiller. Diepe woorden borrelen dan op. In het ademen komen ze naar boven. Je ziel wordt naar boven gepompt. Het tedere ademen van God nestelt zich in jouw ademen.
In de Oude Abdij in Kortenberg kan men op zondag 21 maart om 9 uur deelnemen aan zo een soulwalking met teksten van Rumi, een Perzische dichter uit de dertiende eeuw. Rumi stamt uit de mystieke stroming 'soefi' van de islam. De afstand die wordt afgelegd, bedraagt 10 tot 15 kilometer. De tocht begint met een voorafgaand moment van meditatie om 9.30 uur in de abdijkapel. Onderweg wordt gelezen, gebeden, gemediteerd en uitgewisseld over Rumi's teksten. Bij terugkeer in de abdij is er een afsluitend gebedsmoment.
Deelname kost 10 euro.
Info en inschrijving: Oude Abdij, Abdijdreef 22, 3070 Kortenberg, telefoon 02 757 20 22, e-mail inschrijvingen@oudeabdijkortenberg.be.
Overstap Anglicanen naar Katholieken
HONDERDTAL AMERIKAANSE ANGLICAANSE PAROCHIES STAPT OVER NAAR DE KATHOLIEKE KERK
BRUSSEL (KerkNet/Cathnews) – Een honderdtal Amerikaanse anglicaanse parochies met duizenden gelovigen stapt in groep over naar de katholieke Kerk. De traditiegetrouwe anglicanen maken gebruik van het aanbod van paus Benedictus XVI om, met behoud van hun anglicaanse identiteit en liturgische traditie, over te stappen naar de katholieke Kerk.
De apostolische constitutie 'Anglicanorum coetibus', een pauselijk besluit dat de intrede van anglicaanse gelovigen regelt, impliceert dat gewijde anglicaanse geestelijken tot katholiek priester kunnen gewijd worden. Gehuwde priesters kunnen echter geen bisschop worden. De gelovigen blijven ook gebruik maken van hun ‘Book of Common Prayer’, maar ze erkennen de paus als hun geestelijke leider.
De overstappende parochies behoren allen tot de Anglican Church of America (ACA), een groep anglicanen van de ‘Traditional Anglican Communion’ die twintig jaar geleden brak met de anglicaanse Kerk omdat die volgens hen steeds liberaler werd en zich steeds verder verwijderde van de christelijke traditie. De parochies brengen bij hun overstap tevens eigen bisschoppen, gebouwen en zelfs een kathedraal mee.
(Kerknet)
Israël, het Joodse volk en Christenen
En het Joodse volk was het geliefde volk van God. Doorheen de Bijbel, de gehele Schrift (Oude en Nieuwe Testament) lees je over dat volk en hoe God er mee om ging.
Gods liefde voor Israël zie je door de hele Bijbel heen terugkomen. Uit alle volken heeft God Zijn keus op dit volk laten vallen. Niet omdat de Israëlieten zo gehoorzaam waren of omdat ze zo groot en sterk waren (verg. Deut. 7:6), maar gewoon omdat God hen liefhad en liefheeft. god heeft steeds zijn profeten, of woordvoerders van God, naar dit uitverkoren volk gestuurd. Hij heeft hen steeds begeleid en met raad en daad bijgestaan.
Ook Jezus was enorm begaan met het Joodse volk en richte zich tot hen on hen te waarschuwen, terecht te wijzen en te onderrichten.In Mattheus 15:24 lezen wij: "Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls". Alsook krijgen zijn discipelen bij hun uitzending de instructie mee: "Wijkt niet af op een weg naar heidenen, gaat geen stad van Samaritanen binnen; begeeft u liever tot de verloren schapen van het huis Israëls"(Mattheüs 10:5,6).
Christian Stier zegt: "De Joden mogen Hem als volk dan niet hebben aangenomen, door Zijn dood en opstanding heeft de Heere Jezus wel degelijk de weg gebaand waarlangs ze vroeger of later alsnog tot Hem kunnen komen. Israëls ongeloof heeft namelijk geen definitieve streep door Gods plannen gehaald. Het is en blijft Zijn volk, zo blijkt o.a. uit de woorden van Paulus: "Ik vraag dan: God heeft Zijn volk toch niet verstoten? Volstrekt niet! Ik ben immers zelf een Israëliet, uit het nageslacht van Abraham, van de stam Benjamin. God heeft Zijn volk niet verstoten, dat Hij tevoren gekend heeft (Romeinen 11:1). En ter bevestiging dat God doet wat Hij belooft, schrijft hij in hetzelfde hoofdstuk dat "de Verlosser uit Sion zal komen en de goddeloosheden van Jakob zal afwenden"."
God maakt ons door het profetisch Woord heel veel bekend over de toekomst van Israël en de andere volken. Het is zo uniek dat, na eeuwen van ballingschap en verstrooiing, sinds 1948 de staat Israël weer haar plaats onder de volken heeft ingenomen. Hiermee zijn veel profetieën tot leven gekomen. Ook de huidige spanningen in het Midden-Oosten, het toenemende antisemitisme, de eenwording van Europa, enz. zijn allemaal signalen van de eindtijd die door de profeten voorzegd zijn.
Lees meer over
1. Gods liefde voor Israël; 2. Israël als voorbeeld; 3. Moeilijke Bijbelteksten vallen op hun plaats ; 4. Het belang van Israëls profetieën; 5. Onze Redder is Joods > Een Bijbelse visie op Israël… so what?
Wednesday 10 March 2010
Gnostische geschriften toegevoegd aan de Bijbel
De Vrij-Katholieke Kerk in Nederland (VKK) voegt met ingang van Pasen de vroegchristelijke, gnostische Nag Hammadi-geschriften toe aan de Bijbel.
„Wij zijn ervan overtuigd dat de kern van het christendom uitgebreider en dieper naar voren komt in de gnostische en esoterische Nag Hammadi-geschriften dan in het Nieuwe Testament”, zegt Theo Mensink, vicaris-generaal van de VVK.
Dat meldt dagblad Trouw. De kerk gaat gebruik maken van de vertaling van Jacob Slavenburg en gaat ook gebruik maken van andere apocriefe geschriften.
De Nag Hammadi-geschriften stammen uit de eerste eeuwen van onze jaartelling en vielen buiten de Bijbelse canon. De teksten kunnen getypeerd worden als gnostisch en esoterisch. In 1945 werden de Nag Hammadi-geschriften in Egypte gevonden. Sindsdien zijn ze in veel talen uitgebracht.
De VKK is opgericht in 1916 in Engeland en telde al vrij snel ook leden in Nederland. De kerk bestaat nu uit een kleine duizend gelovigen. De kerk plaatst zichzelf binnen de christelijke traditie – ze kent ook de rooms-katholieke sacramenten – en hecht veel waarde aan het esoterische, onzichtbare aspect van het geloof. De VKK kent geen dogma's.
Lees het hele artikel in Trouw
Lees hier een recensie van 'Het grote boek der Apokriefen' van Slavenburg
> ’Gnostische bibliotheek’
Tuesday 9 March 2010
Voorbij het verleden
Getting past your past
God’s word…is a comfort to the one who yields to God’s will
threat and a warning to the one who stubbornly resists it.’ (John Watts,
Isaiah 34–66, Waco: Word, 1987, pp. 247)