Tuesday 10 May 2011

Blijf positief

Houd uw gedachten positief, Omdat uw gedachten uw woord worden
Houdt uw woorden positief, Omdat uw woorden uw acties worden.
Houd uw acties positief, Omdat uw acties uw gewoonten
worden
Houden uw gewoonten positief, Omdat uw gewoonten uw waarden worden.
Houd uw waarden positief, Omdat uw waarden uw lot worden


A Philosophy for Life by Phil White

Engelse versie / English version:Keep positive

+++
2016 linkupdate

Keep positive

Keep your thoughts positive, Because your thoughts become your word
Keep your words positive, Because your words become your actions.
Keep your actions positive, Because your actions become your habits
Keep your habits positive, Because your habits become your value
s.
Keep your values positive, Because your values become your destiny

A Philosophy for Life
by Phil White

Dutch version / Nederlandstalige versie: Blijf positief

Understanding The Atonement

A new book entitled Understanding The Atonement by brother Matthew Trowell has just been published and lots of debates went on throughout the Christadelphian community.

It concerns one of those things which created a lot of dispute and perhaps some ridicule splits between Christadelphian friends and ecclesiae.
Even whith this publication there seem to be contradictions going around.

Richard Morgan  :Matthew is a Bible student and he doesn't use dead men's words to interpret ...the Scriptures.

One brother wrote: The Atonement is, as any Christadelphian should know, and as John Thomas so fervently argued in Elpis Israel, only one half of the gospel message. The Kingdom of God being the other half. And second, why state sufficient scriptural detail? Is this book a stripped down arguement of the Atonement with minimal scriptural support, in other words - The Atonement Lite?
An other brother reacted: "A quick review of the contents of this book shows that only 75 pages out of 220 pertain to the atonement. Most of the book is completely off topic." and rightly ads: "A Biblical approach would compare and contrast the scriptures, and not pick and choose writings of men to show our partisans were the good guys."

Dan Garan finds that: " It's not really intended as a preaching tool, but a resource for Christadelphians--to present the mainstream view of the atonement in simple terms and to contrast that with divergent views that have cropped up over the years."


Do you want to see through the mists of language and thought that have clouded this most wonderful of all themes in Scripture for far too long?    



You can buy the book: it is available to order or download a free PDF copy at http://www.understandingtheatonement.com/
  1. The Purpose of God
  2. The Nature of Man
  3. The Nature of Christ
  4. The Work of God
  5. Our Hope in Christ
  6. The First Extreme “Clean-Flesh”
  7. The Second Extreme “Andrewism”
  8. What is ‘Sin’?
  9. A Sacrifice For Sin
  10. How Did Christ Benefit?
  11. Types and Shadows
  12. False Conclusions
  13. Sin is Real
  14. Releasing The Angel Inside
  15. Unity of The Faith
  16. KEYS TO UNDERSTANDING THE ATONEMENT

Monday 9 May 2011

Intenties van de ecclesia

Een verkorte Engelse versie is beschikbaar / English shortened version: Intentions of an Ecclesia

Jezus werd als Redder naar de aarde gestuurd om het Koninkrijk van God tot leven te brengen. Al is hij aan een paal ter dood gebracht is hij terug levend gemaakt door diezelfde Vader die er voor gezorgd had dat hij hier was. Dankzij God de Vader is de zoon nu nog ter beschikking om ons te sturen.

"Indien een man in mij blijft, blijf ik in hem, en zal hij veel vruchten dragen" (Johannes 15:5). zegt Jezus naar zijn toehoorders, en "wie wil horen, hore" "wie zien wil, zijn ogen worden geopend". Hiermede is de hoofdvraag gesteld of wij wel willen horen en zien.

In het verleden zijn er reeds aangesteld over volken en over koninkrijken, om ze uit te rukken en af te breken, om ze te vernielen en te verwoesten, om ze op te bouwen en te planten. (Jeremia 1:10)
Doorheen de geschiedenis kunnen wij regelmatig herlevingsmomenten in het Christendom waarnemen. Momenten van verdraaiing, revolte, afbraak, wederopbouw en herleving.

In de 19de eeuw was er nogmaals een herleving van mensen die ernstig het Woord van God wensten te onderzoeken en Dit Woord opvolgen en niet zozeer op het woord van mensen blijven voortborduren.
Ook Dr. Thomas was zulk een onderzoeker van de Bijbel die ook zijn oor te luisteren legde bij ander Bijbelonderzoekers. Maar ook omgekeerd waren er mensen die meer over de Waarheid wensten te weten komen en luisterden naar Dr. Thomas en zijn volgelingen.
Algemeen kwam het er op neer dat zij echte volgelingen wensten te worden van een man die zo vele honderden jaren voor hen had geleefd. Zij waren er van overtuigd dat die Jood een Boodschapper van God was welke die Beloofde Redder was waarover zovelen voor hem al hadden over gesproken. Jaren op voorhand was hij aangekondigd en nu had de wereld hem kunnen zien en horen.

Wij kunnen hem niet meer ontmoeten.Wij zullen in hem moeten geloven zonder hem te zien of persoonlijk te horen. Want horen spreken kunnen wij in zekere zin wel, doordat datgene wat hij gezegd heeft is opgetekend geworden door verscheidene schrijvers. Die geschriften kunnen wij lezen en ter harte nemen.

Indien wij die optekeningen ter harte willen nemen en met een juiste gezindheid of hartetoestand lezen zullen wij ook voldoende inzicht krijgen om onze volgende stappen te zetten.

Aan het begin van onze huidige tijdrekening was die arbeiderszoon Jezus een veel besproken figuur die in opspraak kwam. Het liep zelfs zodanig de spuigaten uit dat hij als een zware crimineel ter dood werd gebracht.
Voor die Jezus van Nazareth de dood vond had hij vele gelegenheden gevonden om onder het volk te komen en met zeer velen te praten. Met zijn aanhangers kwam hij samen in de open natuur en durfde ook discussies aangaan met tegenstanders in synagoges.

In de eerste eeuw van onze tijdrekening was er geen formeel lidmaatschap van een Jezusgenootshap of een soort Jezuskerk. Als Jood beleed Jezus trouwens zijn godsdienst in de synagoge. Zijn aanhangers volgden hem en op andere tijdstippen kwamen zij ook bijeen met volgelingen van hem. Deze bijeenkomsten gebeurden onafhankelijk van elkaar en met slechts een liefde-verplichting naar God die de mensen samen bracht en naar elkaar die wensten samen bijeen te komen.
Het doel van diegenen die samen kwamen was elkaar te laten aanvoelen hoe zij ook in bewondering stonden voor die ene man die er in sloeg zuiver te blijven, getrouw aan God, zichzelf opzij durfde te zetten voor anderen. Zij wilden Jezus volgen en wensten gelovigen te worden; alsook wilden zij gelijkgestemde geesten ontmoeten. De begeesterden vonden het fijn om andere gelijkgezinden te ontmoeten en stelden dan ook alles in het werk om meerdere gelegenheden te hebben om elkaar te ontmoeten.

Het gebeurde wel dat er op die bijeenkomsten eerste leerlingen of apostels van Jezus bij waren, maar dat hoefde niet altijd zo te zijn. Onderling kwamen zij ook bijeen in elkaars huizen of tuinen. Soms waren ouderen aanwezig, vaak niet. De samenkomende werden aanschouwd als "de kerk" en sloeg niet op een specifiek gebouw maar op de aanhangers van Jezus die bezig waren met het bijeenkomen en het verkondigen.

Het Griekse woord voor "kerk" is "ekklesia" welk eenvoudig die verwijst naar die vergadering, meeting of  naar diegenen die "werden uitgeroepen". "Kerk" was een onreligieus woord. Het verwees slechts naar een groep van mensen. In dit geval de groep van mensen die aanhangers van Jezus waren.

In enkele van onze artikelen zult u kunnen vinden dat "Kerk" geen organisatie is, gebouw, of een ontmoeting van enigerlei soorten. In de echte zin van het woord zou het woord gewoon een groep van mensen moeten beduiden die Christus volgen. Toen Jezus zei "ik zal mijn kerk  bouwen" had hij het niet over een letterlijk gebouw dat hij ging oprichten, maar over een gemeenschap die hij zou vormen en ondersteunen.

De te bouwen "Kerk" betekende eenvoudig dat hij een uitgeroepen groep  of menigte of genootschap of vergadering ging vormen.

Taal is een gegeven dat in tijd verandert. Een levend iets zijn moeten wij ons bewust zijn van hoe dat veranderde en soms kan het ook hulpzaam zijn om te weten waardoor het veranderde.
Het woord "Kerk" kon ook niet ontsnappen aan de wispelturigheid van het volk en haar taal.
Vandaag heeft men meerder betekenissen voor het woord "kerk" terwijl wij toch moeten vaststellen dat de meeste mensen toch in eerste instantie danken aan een kerkgebouw, in tweede instantie aan de Rooms Katholieke Kerk, in derde instantie aan de instelling van de Katholieke Kerk en eigenlijk vergeten velen te denken aan de geloofsgemeenschap van die mogelijke 'kerken'.

Daarom komt het er echt op aan dat wij de mensen leren inzien dat 'kerk' veel meer omhelst dan een kerkgebouw of één bepaalde denominatie van het Christendom. Wij moeten hen tonen dat het meer dan slechts een betekenis heeft dan zij willen selecteren. Want uiteindelijk heeft het ook te maken met een wil tot keuze maken. Het al of niet willen inzien van iets.

Het is heel behulpzaam om "kerk" duidelijk te definiëren. Een ecclesia moet het als één van haar taken zien om dat op te klaren. Wij kunnen ook het woord genootschap of bijeenkomst of broeders of heiligen of volgelingen gebruiken.

De volgelingen van Christus en hun aanhangers kwamen samen om God in hun midden te voelen en samen die ervaring te delen, en dat is wat wij nog steeds vandaag moeten doen. Zij zaten niet achterover om enkel maar te luisteren naar iemand die daar wat stond te verkondigen. Zij wachtten niet op een dominee om hen een preek te geven van op de kansel, of voor een muziekleider om hen een lied te laten zingen of slechts voor ouderlingen om te bidden. Zij kwamen samen om van de aanwezigheid van elkaar te genieten en om aan een vergadering deel te nemen om de Heer te loven. Zij wisten hoe Jezus overal rond ging (het gebroken-hart genas, gevangenen bevrijdde, de aanvaarding van God verkondigde, enz.) om te verkondigen en de realiteit, liefde en macht van het Koninkrijk te demonstreren. Diegenen die lief en leed met elkaar wensten te delen in de naam van Jezus Christus waren bewust met welke soort taak hun Hoofdleraar hen gelast had.

Jezus nam de Gospel naar de straten en vertelde iedereen uit te gaan in de wereld en het Goed Nieuws te verspreiden.

Om dat nieuws kenbaar te kunnen maken moeten wij dit zeker niet "binnenkamers" houden. Dat Goede Nieuws moet niet enkel tot een bepaald gebouw beperkt blijven. Wij moeten het woord naar buiten brengen. Dit betekent dat kerk, in de eerste plaats een overgang moet zijn van een "kom zien" plaats naar een "ga en wees met de verlorenen" beweging. Wij moeten gaan waar mensen reeds uit en hangen bereid zijn gesprekken aan te gaan met hen over de geweldige liefde van ons leven.

Om het Goede Nieuws te verspreiden moeten wij uit gaan naar diegenen die het nog niet kennen. Als gemeenschap moeten wij de ongelovigen tonen dat wij een gemeenschap van gelovigen zijn met een opmerkelijke hoop. Wij kunnen hen gewaar laten worden dat wij een levende gemeenschap zijn die ook van deze tijd kan zijn, maar welbepaalde prioriteiten voorop stelt.
Zij die samen komen en aldus 'kerk' vormen moeten als ecclesia hun doelstellingen kenbaar maken. zij moeten duidelijk maken dat zij slechts samen komen om hun leven met elkaar te delen, de Vader te vereren en te loven. Hun bijeenkomst moet naar de buitenwereld toe ook een teken van verbondenheid zijn en de onderlinge eenheid tonen van ware volgelingen van Jezus Christus die er van genieten om als broeders en zusters bijeen te komen.

Zo voor bijeenkomsten, wanneer de alle Mensen van God in een plaats bijeenkomen is het voor een tijd waar "alle dingen worden gedaan om elkaar op te bouwen " of "om de kerk te versterken" (1 Korinthiërs 14:26).
Al de verscheidene kerkbijeenkomsten zijn voor het Lichaam van Christus, "om elkander tot liefde en goede daden aan te sporen" (Hebreeën 10:24-25) en in nauw contact te brengen met onze Verrezen heer Jezus Christus. Die bijeenkomsten zijn (bijbels) geen tijd van openbaar spektakel waarbij er slechts één of enkelen voor de bezoekers en leden het woord en handelingen verrichten. Het was en hoort een tijd te zijn, waarbij alle aanwezigen hun liefde voor God kunnen uiten en zich kunnen richten op die relatie met God en op de verhoudingen met anderen en op de verdieping in het Woord.

Een meeting voor broeders en zusters in Christus kunnen overal plaats hebben waar andere mensen zijn. Zo kunt u samen komen in kroegen, winkelcentra, restaurants, parken, vergaderzalen. U zou kunnen zeggen dat wij kerk nodig hebben waar reeds mensen uit hangen. Daar waar de mensen zijn moet de kerk komen. Wij hebben een kerk nodig in ieder winkelcentrum, iedere Carrefour, Bijkorf, Sainsbury of Tesco. Kerken kunnen daar gaan waar de mensen zijn. Kerken kunnen snel beginnen en vlug overal reproduceren. Op deze manier wordt de kerk wat het hoort te beteken: een "gangbare" beweging.

De homosapiens is niet gecreëerd om op zijn eigen te zijn. Mensen werden ontworpen om elkaar nodig te hebben en om op elkaar te kunnen vertrouwen. Mensen werden ontworpen om van elkaar te leren en te groeien door de liefhebbende wisselwerking met andere mensen.

Dat zou ook de intentie van het bijeenkomen moeten zijn: samen zijnd onder de vleugels van Christus Jezus. Samenkomend met mensen met een zelfde voorkeur om in een liefhebbende verhouding met andere gelovigen zich te vinden en elkaar de gelegenheid te geven om op een andere wijze te beginnen te leven en om een nieuwe bevrijdende weg in te slaan voor een nieuw leven.

Kleine groepen van mensen hebbend die samen komen in publieke of private aangelegenheden zou je huiskerken kunnen noemen, maar wij zouden toch liever  verkiezen om hen Ecclesiae (de meervoudsvorm van ecclesia of  Kerk/ekklesia) te noemen.

Samenkomend zij zou iedereen dezelfde intentie moeten hebben, waarbij zij hun liefde voor God kenbaar maken en hun gelooft in de zoon tonen, die gewillig was voor ons te sterven aan de martelpaal. Samenkomend in de ecclesia moet de gemeenschap van gelovigen de intentie hebben om een bijeenkomst te hebben van gelijkgezinde gelovigen die de liefde voor elkaar als broers en zussen in Christus zouden moeten delen.

De 'Kerk' of beter de ecclesia kan dan de plaats worden waar wij mensen treffen om ons aan te moedigen wanneer wij het nodig hebben en mensen vinden om ons te ontwikkelen. Het zou de plaats moeten zijn waar wij het ontzagwekkende geschenk hebben om van een steunstructuur te te mogen gebruik maken om op te vertrouwen wanneer dingen moeilijk worden.

Terwijl de huidige denominatie-kerken meestal kopies van elkaar vormen moet de ene ecclesia helemaal geen juiste kopie van de andere ecclesia te zijn. Iedereen is verschillend zo ook kan iedere ecclesia verschillend zijn. Iedere toestand is verschillend zo kan iedere dienst  eveneens verschillend zijn. Wij hebben geen stel van Gemeenschappelijke Gebeden, Kerkboek of een missaal nodig om een strikte volgorde in de dienst na te volgen.

Een gemeenschap creërend die veilig en is die de eigen liefde van God reflecteert is niet zo maar iets dat gebeurt. De ecclesia moet de weerspiegeling van het lichaam van Christus zijn. Dat lichaam heeft ook meerdere ledematen die ook verschillend van elkaar zijn. Iemand moet het aandurven om zich kwetsbaar op te stellen, te riskeren zich vrij te uiten en te zeggen "Dit is wie ik echt ben". Wij moeten in de ecclesia tegelijk geestelijk en menselijk zijn.

Zoals in een familie zouden wij rond ons leven moeten voelen en er ons bewust van moeten zijn dat er buiten het gezin ook leven is. Naast de ecclesia is er ook leven, zowel in de wereld  maar ook in de broederschap. Wij zouden de verschillen van karakters en de verschillen van toestanden moeten herkennen. Onze menselijkheid zou gemeenschappelijk met iedereen moeten gedeeld worden. Onze menselijkheid delend maakt ons niet zwak — het maakt ons dicht bij andere mensen staand. Het staat ons toe dat Bijbelse bevel "te volbrengen om een ander aan te nemen zoals Christus u heeft aangenomen". Iemand moet opzettelijk over bepaalde grenzen durven gaan, met het nemen van het risico om de maskers te verwijderen. In deze omgeving van aanvaarding zullen anderen hetzelfde doen en zal zich de ware gemeenschap kunnen ontwikkelen.

Wij zouden plaats moeten maken voor mensen om met elkaar te delen. En door het creëren van een mooie atmosfeer kunnen wij elkaar helpen om los te komen. Daar moet tijd voor gemaakt worden, wat kan gebeuren tijdens maaltijden, bijeenkomsten. Door in een ecclesia zulk een gelegenheden te creëren waarbij in  de samenkomst meerdere zaken kunnen gedeeld worden zal men een lekker samenzijn krijgen waar mensen ruimte hebben om hun ervaringen met anderen te delen. Het open stellen om samen het leven te delen met de ander maakt deel uit van het opstellen als broer en zuster van elkaar. De ecclesia moet het zo ver krijgen dat iedereen dat gevoel van broederschap kan hebben en zich bereid voelt om te durven durven delen en om van de anderen aan te nemen als uw broer of zus.

Goede verhoudingen zijn op de onontkoombaarheid van conflicten gebouwd waartegen wordt gekeken en de mogelijke oplossingen die men aandurft om te onderzoeken. De verhouding van die conflicten en oplossituaties zijn geschoeid in de mogelijkheid om de ecclesia zelfs sterker te maken. Verhoudingen of relaties worden gemaakt ons te doen groeien. Wij moeten met de echte kwesties van pijn, trots, woede, communicatie en vergevingsgezindheid omgaan.

Een Kerk of ecclesia maken betekend dat men zich open moet stellen naar de ander. Wat dan ook hun positie in het leven of wat hun interesse ook mogen zijn, moeten wij oog en oor voor hen hebben. Geïnteresseerd te worden in die dingen dat zij doen, lezen, zien op televisie, enz. maakt deel uit van de saamhorigheid. Daarin moeten wij aannemen dat wij dichter bij de één dan bij de ander kunnen staan. Maar wij zouden ons er ook bewust van moeten maken dat niet alle verhoudingen verdergaan gaan of even 'close' moeten zijn, zelfs wanneer zij goed zijn. Het deel uitmaken van een transformatie-familie zou nauw aan het hart en ziel moeten liggen en zou dat moeten uitmaken waarvan het betekent de "kerk" te "zijn".

Het zijn die bijeenkomsten van gelovigen die de kerk maken en uitreiken om de buren te zegenen en buurten te herstellen. Elke ecclesia of Kerk zou een klein hart van een gemeenschap moeten zijn. De rode bloedcellen van de Parochie die de zuurstof aan brengt en energie voor de gehele gemeenschap oplevert.

Samen moeten wij proberen samen te werken zodat wij het schone verse bloed iedere dag van de week een heel jaar er doorheen krijgen.
Welk voedsel, haar kwaliteit en hoeveelheid hangen af van keuzes, maar in iedere gemeenschap zou het kostbaarste voedsel en hoofdgerecht het Woord van God moeten zijn. Alles zou rond de Bijbel moeten gecentreerd worden.

Wij kunnen vele verschillende Kerken ontmoeten, maar voor iedereen van hen zou de hoogste prioriteit de Liefde voor de Ene en Enige Ware Elohim God de Almachtige Jehova/Jahweh en Zijn Woord moeten zijn, plus het verspreiden van de Gospel, het Goed Nieuws van de Redder Jezus/Yeshua, de Messias, zijn terugkeer en het Koninkrijk van God.

Diegenen die reeds zijn gedoopt zouden degenen moeten zijn die de anderen onderrichten. Zij zouden het Goed Nieuws van het Komende Koninkrijk moeten verkondigen. Indien wij slechts ' zoeker vriendelijk' contact handhaven en de "informatie" buiten zetten en zo maar voortdoen en vasthoud aan een "godsdienstige portie bedien ons" zal iemand, ergens, ons wekken en zullen wij kunnen beseffen wat echt nodig is en moet gedaan worden doordat de ander "mij op het hart zal drukken wat er moet gebeuren in het doen van wat God uiteindelijk wil.

In de Bijbel kunnen wij vinden: "Zoals u, geliefde, wel goed weet dat onze hoogste plicht juist is het geweten te vormen zodat wij kunnen weten hoe wij voor God en onze buur staan. Daarom moeten wij ook snel aan deze woorden vasthouden en gewoon worden aan de uitdrukking : "Zoon, wees van goed gejuich, uw zonden zijn vergeven" en zulke gezegdes waarvan de Gospel vol van staat".

Een meeting of vergadering moet dus aantrekkelijk genoeg zijn voor iedereen en van goed gejuich en met een open geest zijn, zodat de samenkomst het gevoel kan geven  dat iedereen die daar bijeenkomt ook welkom is.

Zoals eerder aangehaald zouden wij aan de mensen het gevoel moeten geven en inzicht dat hoewel wij deel van deze wereld zijn (er in levede en er in levend moeten blijven) wij gewillig ons willig bezig  houden met de dingen die eeuwig zijn. Anderen moeten opmerken dat wij "deelnemers van de goddelijke natuur" zijn. Indien wij ons Christen, een volgeling van Christus, willen noemen, moeten wij de levensstijl van Jezus volgen. Ook moeten wij zoals hij zichzelf uitsloot ons zelf wegcijferen ten voordele van anderen. Alle eigen ingenomenheid moet weggewerkt worden. Eigen ingenomenheid in ons hart, het egocentrisme en egoïsme, de lelijke houdingen en gedachten en alles dat niet in de natuur van God is zou moeten onttroond worden en moeten gekruisigd. Er is geen andere definitie in het Woord van God voor "christendom" (Mattheus 10:34-39; 13:44; Lukas 14:33; Markus 10:19-22).

Als aanhangers van Christus zullen wij niet enkel moet betrachten waardige kinderen van God te worden en ons in de zelfde manier als Jezus te gedragen. Wij zouden ons moeten opstellen als een broer of zus van iedereen rond ons met dezelfde affectieve liefde als de Nazarener man die bereid was zijn leven te geven. Hoewel dat moeilijker is dan het merendeel van ons denken en al zou dit vermoedelijk niet meer noodzakelijk zijn voor ons om die gelijkaardige beslissing te nemen. Maar het doden kan ook in de figuurlijk betekenis vandaag nog opgaan.
Wij moeten de mensheid er op drukken om eeuwigheid te aanvaarden ook al zullen zij ons dan uitmaken en van ons vinden dat wij dogmatische, enggeestige en onverdraagzame goedgelovigen zijn. Ook al zouden zij ons beschuldigen zou het nog geen reden mogen zijn om stilzwijgend aan de zijkant te gaan staan. Al de verwijtende uitlatingen zullen wel genoeg zijn om vele van ons te intimideren en het stilzwijgenop te leggen. Er is niets gênanter en intimiderender naar de moderne Christen dan beschouwd te worden als eng  en dogmatisch. Ook het gebruik van Gods Naam zal velen doen lachen met ons en velen toch zo ver kunnen brengen dat zij die naam niet durven uit spreken. Maar het komt er op aan dat wij die naam wel degelijk kenbaar maken. dat was een van de vele opdrachten welke God aan Zijn volk had gegeven.

De ecclesia zou naar de buitenwereld ook moeten laten zien wie zij in de kuip heeft. Wij zouden overeenstemmend onze geloof moeten leven en dit moet tonen dat wij echt geloven dat God een dag heeft voorbereid waarop Hij de wereld in rechtschapenheid zal beoordelen. Dit moet wereldwijd bekend gemaakt worden, niet door mensen die (enkel) de correcte doctrine brengen, maar door hen die met een brandende overtuiging komen van wat zij zullen moeten verwachten. Hoewel onze apostolische taak is een ongewenst en onwelkom bericht naar een onverschillige wereld te brengen, is het een bericht dat wij enkel kunnen brengen in dezelfde verhouding als wij kunnen demonstreren. Wij zullen moeten uitgaan in de wereld om te gaan prediken. Het gaan getuigen behoort te gebeuren in eigen huis maar ook daarbuiten, plus ook onder elkaar in de gemeenschap van gelovigen. Steeds moet er de intentie in de ecclesia zijn om blijvend te getuigen.

Maar als hechte gemeenschap moeten wij samen komen met de inspirerende gedachten zich te laten begeesteren en te voeren met de inspiratievolle gedachten om het werk voor God te kunnen doen.

Misschien moeten wij de wereld ondersteboven keren en daarom moet iedereen in de ecclesia zich klaarmaken omdat te kunnen doen. Elkeen in de gemeenschap van gelovigen die samen de ecclesia vormen heeft de taak om elkaar te helpen om te kunnen slagen.
Samen zouden wij ervoor zorg moeten dragen dat iedereen beseft wat hun verantwoordelijkheid is in de opbouw van anderen en hoe zij hun steentje zullen moeten bijdragen om iedereen mee te helpen zich op te bouwen en er zorg voor te dragen dat niemand zou gaan verzwakken of machteloos worden of dat ze een onbeduidende kerk zouden worden die geen zuiverheid of ijver of persoonlijkheid heeft.

Het Geestelijke voedsel in ons hart dragende zouden wij het met iedereen rondom ons in de ecclesia en buiten in de wereld moeten delen. En met diegenen die samen komen om het Woord van God te delen kunnen wij ook samen een liefdemaaltijd houden. Samen eten en drinken terwijl wij de tijd nemen om gezellig over onze ervaringen praten en over hoe wij dat Woord ervaren. Het organische voedsel van de wereld kan in ons hervat worden, maar wij moeten bewust zijn dat het op de juiste manier zou moeten gekweekt of gecultiveerd moet worden waarmee God zou akkoord gaan. Daarom in respect van God Zijn creatie zouden wij respect naar Zijn planten en dieren en naar de mensen rond ons moeten tonen.

Wij zouden de zaden moeten nemen en zouden de tarwe van het kaf moeten scheiden. Er kan veel dood hout zijn, maar door het snoeiwerk en ijveren voor het verse groen kunnen wij een mooie tuin ontwikkelen.

De ecclesia zou vooruit moeten kijken om zulk een mooie tuin te cultiveren waarin velen graag zouden willen vertoeven.
Het mag een oord van gezond genot zijn, waarin iedereen samen plezier kan hebben en samen kan groeien in gratie en kennis van de Vader, zoon en Heilige Geest.

Steek de hand uit naar elke niet-Christen in iedere plaats elke keer opnieuw. Iedereen van de geloofsgemeenschap zal kunnen merken, als zij voldoende gestimuleerd worden, dat zij ook die vele gelegenheden die God voor hen voorziet om te getuigen, dat ook zullen kunnen gaan waarmaken. Het zal durf vergen en tijd vragen, maar al doende zal men leren en hindernissen weten te overbruggen.
Door zich gehoorzaam op te stellen aan de Allerhoogste Heer des heren zal men kunnen groeien en verder mee kunnen werken om de gehele geloofsgemeenschap te doen groeien. Hiervoor zal iedereen zich moeten voor open stellen en ontvankelijk de grond moeten laten bevruchten.

Onze tijd hier tesamen op de aarde is slechts van zeer korte duur. Onze tijd samen met een wederzijdse ruil van levens zal ook spoedig ten einde komen. Dus laten wij de tijd die ons rest goed gebruiken om niet enkel elkaar te vermanen maar meer om elkaar aan te moedigen. (Hebreeën 10:24-25)
Durft over anderen niet enkel de slechte dingen te zien en te klagen, maar merk de goede dingen op. Durft ook te zeggen "Wij zouden dit of dat kunnen doen" in plaats van "moeten doen". Creëer beweegredenen voor iedereen.

Laten wij als gemeenschap van gelovigen de goede houding aannemen om de juiste ingesteldheid te kweken bij iedereen die zich bij ons wil aansluiten in die ecclesia.
Zoals in een fijn gezin zouden wij een gemeenschap moeten vormen van gewillige kinderen, geïnteresseerd om altijd te leren en te groeien, dit steeds met elkaars helpende hand en volgens de Will van God.

Dat diegenen die zich verbinden in het Ware Geloof bewust zijn van de beloften van God en Zijn Plan voor de gehele wereld. Dat zij er gezamenlijk aan werken om de instructies over vreugde en lijdend op te volgen en vreugdevol uit te kijken naar beloning die God voor Zijn geliefden heeft voorzien.

Als gemeenschap moeten wij Gods redding delen en er zorg voor dragen dat iedereen gered kan blijven. Hoewel wij allen verschillende persoonlijkheden zijn is de eenheid in hetzelfde geloof betreft Jezus de Messias de drijvende factor voor de gehele gemeenschap en moet het die gedeelde hoop zijn welke iedereen levensvreugde geeft en iedereen in dezelfde hoop-voor-de-toekomst doet delen.

Ons deel is trouwe schepen van de liefde van God te zijn (2 Korinthiërs 4:7; 2 Timothéus 2:21). Laten wij daarom er zeker van zijn ijverig en gehoorzaam naar het bevel te zijn "om uitvoeringsvolgelingen te zijn". Dat is duidelijk geen passief bevel.


+

How and what 'you can eat' to get the best intentions you can read in:
An Organic Church in the line of what God wants
What to expect from a Christadelphian meeting?


Vind meer onder / Please do find more about the Ecclesia in:


Intentions of an Ecclesia

Full Dutch article / Uitvoerig Nederlands artikel: Intenties van de ecclesia

The Greek word for “church” is “ekklesia” which simply refers to those who were "called out" for an assembly or meeting. It was a non-religious word. It just referred to a group of people. In this case, the group of people who were followers of Jesus.

In several of our articles you shall be able to find that Church is not an organization, building, or meeting of any kind. In the real sense of the word it should be simply a group of people who follow Christ.
When Jesus said "I will build my church." it simply meant that he was going to form a called out group, or crowd, or fellowship, or assembly.

Language is something which changes in time, so naturally we do have tot follow it and take the word 'church' in the meanings how people look at it today. But we also have to show them that it means more then just one meaning they want to select.
It’s very helpful to define “church” clearly. We do have to make it clear it does not mean only the sort of building specially made for worship. We can also use the word fellowship, or gathering, or brethren, or saints, or disciples.

At the beginning of our Contemporary Time table (or Common Era = CE) Jesus gathered with his followers in the open nature and in synagogues. In the first century CE ther was no formal membership, just a love-commitment to God and each other that brought people gathering together.
The purpose of those who wanted to follow Jesus and became believers was to find same-minded people and to go with the message of the Hope which was given to them by Jesus Christ the Saviour. Sometimes apostles were present, many times not. Sometimes elders were present, many times not.
The church really is the followers of Jesus who engaged in gathering and going.

The disciples of Christ and their followers came together to experience God in their midst and that is what we still have to do today. They sit not back and wait for a pastor to preach them a sermon or for a music leader to sing them a song, or just for elders to pray. they came together to enjoy the presence of each other and to participate in an assembly to praise the Lord. they knew how Jesus went everywhere proclaiming and demonstrating the reality, love, and power of the Kingdom (healing the broken-hearted, setting captives free, proclaiming God’s acceptance, etc.) and were aware what sort of task their Master Teacher had given them.

Jesus took the Gospel to the streets and told everybody to go out in the world and to spread the Good News.

To be able to spread that news we do not stay 'binnenkamers' (or) inside the room. We have to bring the word outside. This means that church, first of all, needs to transition from being a “come and see” place to a “go and be with the lost” movement. We need to go where people are already hanging out and be prepared to have conversations with them about the great love of our lives.

A meeting for brothers and sisters in Christ can take place everywhere other people are. so you can come together in pubs, shopping malls, restaurants, parks. You could say we need church where people are already hanging out. We need a church in every mall, every Carrefour, Bijkorf, Sainsbury or Tesco. Churches can go where the people are, churches can start quickly anywhere and reproduce rapidly. In this way, the church becomes what it is meant to be: a “going” movement.

The homosapiens is created not to be on his own. People were designed to need each other and rely on each other. People were designed to learn and grow from loving interaction with other people.

That should also be the intention of gathering: being together under the wings of Christ Jesus. Coming with like-minded people together to find ourselves in a loving relationship with other believers enabling each other to begin to live life in a new way, a more freeing way.

Having small groups of people coming together in formations at public or private places you could call them house-churches but we would prefer them to call ecclesiae (the plural form of ecclesia/ekklesia). Coming together they all should have the same intention, showing each other their love for God and their believe in the son who was willing to die for us. Gathering they should share the love for each other as brothers and sisters in Christ.

The Ecclesia then can become the place where we have people to encourage us when we need it and  have people to build us up. It should be the place where we have the awesome gift of having a support structure to rely on when things get tough.

The one ecclesia does not have to be an exact copy of the other ecclesia. Everybody is different so every ecclesia may be different as well. Every situation is different so every service may be different.
We do not need a set of Common Prayers or a missal to follow a strict order of service.
Creating community that is safe and that reflects God’s own love does not just happen. Someone has to risk being vulnerable and saying, “This is who I really am.” We are spiritual and human, both.
As a family we should feel life around us and be aware of what is going on in the world but also in the brotherhood. We should recognise the differences of character and the differences of situations. Our humanness should be shared in common with all. Sharing our humanness does not make us weak—it makes us close to other humans. It allows us to fulfil the biblical command to “accept one another as Christ has accepted you.” Someone has to be deliberate about taking the risk to take the masks off. In this environment of acceptance, others will do the same and true community will develop.

We should be making room for people to share. And by creating a nice atmosphere we can help each other to come loose.
There needs to be times during meals, gatherings, get-togethers where people have space to share their lives. Daring to share your live with other is one aspect of accepting the others as your brother or sister.
Good relationships are built on the inevitability of conflicts that are faced and resolved to the point where the relationship is even stronger. Relationships are made to grow us. We must deal with the real issues of hurt, pride, anger, communication, and forgiveness.

Making an ecclesia is opening yourself up to other whatever their position in life or what their interests are. Being interested in what they do, read, watch on television, etc. makes part of the togetherness. In it we do have to accept that we can be close to someone or closer to somebody else. But we also should be aware that not all relationships are going to continue to be close, even when they are good. Being part of a transformational family should be at the heart and soul of what it means to “be” the church.

It are the gatherings of believers who “are” the church and reach out to bless their neighbours and restore neighbourhoods. Each ecclesia should be a little heart of a community. the blood cells of the Parish which supports the oxygen.

Together we do have to try to work together so that we get clean fresh blood every day of the week a whole year through.

Which food, the quality and quantity depends on choices, but in every community the most precious food and main dish should be the Word of God. Everything should be centred around the Bible.

We can encounter many different ecclesiae but for all of them the highest priority should be the Love for the One and Only Elohim God Almighty Jehovah/Yahweh and His Word, plus the spreading of the Gospel, the Good News of the Saviour Jesus/Yeshua, the Messiah, his return and the Kingdom of God.


How and what 'you can eat' to get the best intentions you can read in:
An Organic Church in the line of what God wants
What to expect from a Christadelphian meeting?


Please do find more about the Ecclesia in:


+

In Dutch you can find / In het Nederlands:


Lees meer over Ecclesia in de artikelen van de Christadelphian Ecclesia.



Monday 2 May 2011

Preexistence in the Divine purpose and Trinity

There is one God, the Father (1 Cor. 8:6), the one God of the creed of Israel affirmed by Jesus Christ (Mark 12:28ff).There is one Lord Messiah, Jesus (1 Cor. 8:6), who was supernaturally conceived as the Son of God (Luke 1:35), and foreordained from the foundation of the world (1 Pet. 1:20).

Many Christians are unaware that philosophical, mystical ideas invaded the church from the second century onwards via the "Church Fathers," who were steeped in pagan philosophy and laid the foundation of the creeds now called "orthodox." In several articles you from the Belgian Biblestudents you shall be able to read more about it. There and on a.o. the writing of Anthony Buzzard you shall be able to find that 'The seed of Trinitarian doctrine' was planted in the thinking of Justin Martyr, the second century Christian apologist who "found in Platonism the nearest approach to Christianity and felt that no break was required with its spirit and principles to pass into the greater light of Christian revelation."

The New Testament never suggests that the phrase ‘Son of God’ just means ‘God.’ [Yet evangelicalism and certain major groups insists on that equation if one is to be considered a Christian!]

But in the world we do find lots of serious lovers of God who accept the Nazarene Jew Yeshua or Jesus as the promissed Saviour. For them however he is the "man Messiah," the one Mediator between God and man (1 Tim. 2:5). As for the apostle Paul those believers in only One God take it that "To us Christians there is one God, the Father, and one Lord Messiah" (1 Cor. 8:4-6). (Note carefully Paul’s definition of the One God.)

Human beings in Hebrew thought do not exist consciously before they are born.  In the Holy Scriptures we do also find no preexistence of souls. The notion that Jesus was really alive and conscious before his birth in Bethlehem is also a very unJewish idea.

As you could already find in our other writings on the understanding of Hebrew writings, we do have to take that language as our guide and not our modern thinking or the Greek philosophy. E.C. Dewick rightly notes in his Primitive Christian Eschatology, The Hulsean Prize Essay for 1908, Cambridge University Press, 1912: "When the Jew said something was ‘predestined,’ he thought of it as already ‘existing’ in a higher sphere of life. The world’s history is thus predestined because it is already, in a sense, preexisting and consequently fixed. This typically Jewish conception of predestination may be distinguished from the Greek idea of preexistence by the predominance of the thought of ‘preexistence’ in the Divine purpose."

All is foreordained in God’s great Plan and so did God created the opportunity to get a Saviour out of the tribe of David. It is not becaus God knows everything already before hand that because  Jesus who came up in the thought of God before the world was created, that Jesus actually really came into existence before everything was created. The Messiah himself was foreknown, not just his death for our sins but the person Messiah himself (1 Pet. 1:20). Peter uses the same word to describe the "existence" of the Son of God in God’s plan as he did to describe the "existence" of the Christian church (v. 2).

All Jews who looked forward to the Messiah expected a human person, not an angel, much less God Himself! Though the Jews had not understood that the Messiah was to be born supernaturally, even this miraculous begetting was in fact predicted (Isa. 7:14; Matt. 1:23). A "pre-human" Messiah, however, is nowhere suggested. The Son of God "came into existence" from a woman and from the seed of David (Rom. 1:4; Gal. 4:4).(Note that for Arians and Trinitarians, who think that Jesus was begotten in eternity long before his conception/begetting in Mary, that would have been a second begetting.)

Read more about Foreordination Rather than Literal Preexistence : The Nature of Preexistence in the New Testament by Anthony Buzzard

Colossians 1:15-20: Preexistence or Preeminence? by William WachtelThe Nature of Preexistence in the New Testament  or Preexistensens natur i Nya testamentet (Swedish)Who Is Jesus? God, or Unique Man? or Wie is Jesus? God, of Unieke Mens? (Afrikaans)

Verondersteld dierenleed en vrijheid van Godsdienst

Toen God de mens had geschapen had hij ook voorzien dat er voldoende voedsel voor hen aanwezig was. Na de zondeval kwam het nog verscheidene keren voor dat de mens nieet tevreden was en zijn ontevredenheid aan God liet merken. De liefhebbende God gaf na de zondvloed de mens toe om vlees te eten, zij het onder strikte bepalingen. Het eerste verbod om bloed te eten staat in Genesis 9:14 en geldt voor de hele mensheid, in de persoon van Noach: ‘Maar vlees waarin nog leven is, waarin nog bloed is, mag je niet eten.’  Het vlees met zijn ziel, dat is het bloed, mag niet gegeten worden. In die wetsbepaling kon men ook duidelijk merken at er onder ziel kon verstaan worden. De ziel van een dier was zoals de ziel van een mens niet een apart wezen of geest, maar het eigen levensvocht en de ademvoorziening van de mens of het dier zelf. Het bloed is namelijk een zuurstofdrager en energieleveraar voor de spieren en organen. Er is intensief nagedacht over hoe het bloed kan worden verwijderd. Onder andere daaruit is de koosjere slacht ontwikkeld.

De slachtregels werden opgetekend in  de Talmud (Joodse verzameling van mondeling overgeleverd recht en traditie). In de Torah (de eerste vijf boeken van het Oude Testament geschreven door Mozes) staat: "Gij zult de dieren uit uw kuddes slachten op de wijze die ik u beveel." en daarom staat de Joodse godsdienst alleen toe dat 'niet bedwelmd geslacht' vlees koosjer is.

Er zijn twee manieren van koosjer slachten: Glatt en niet-Glatt. Alleen bij de laatste is het toegestaan na de halssnede het dier te bedwelmen. Dit wordt door de hoofdstroom van de orthodoxe gemeenschap niet aanvaard. Dat hangt samen met het risoc van bloeduitstorting bij bedwelming

Normaal gesproken hoeft een dier niet echt af te zien als het koosjer wordt geslacht mits de keel op een zodanige manier wordt doorgesneden, met een zeer scherp mes in één ononderbroken beweging, dat het dier snel doodbloedt.

Het Nederlands Verbond voor Progressief Jodendom en het College van Rabbijnen willen graag dat de mensen weten dat als dieren volgens de joodse traditie onverdoofd worden geslacht worden dat niet dieronvriendelijk gebeurt .

De Joodse gemeente Amsterdam, de enige Joodse gemeente in Nederland waar de sjechita, de koosjere slacht, nog plaatsheeft, bestaat precies 375 jaar en voelt zich nu bedreigt door een wetsvoorstel van de tweede kamer in Nederland. Dat zonder verdoving slachten dieronvriendelijk zou zijn, zoals de Partij voor de Dieren beweert in het wetsvoorstel waarover de Tweede Kamer zal moeten gaan beslissen is door meerder partijen ook betwijfelt. Want men kan de vraag stellen of de grote industriële slachterijen niet eerder dieronvriendelijk zijn dan het koosjer slachten waarbij het dier op een respectvolle Godslievende wijze wordt behandeld als een door de Schepper in leen gegeven goed.

„Dierenwelzijn staat ook in het Joodse geloof voorop. De slacht is met voorzorgsmaatregelen omgeven. Het dier dient zo pijnloos mogelijk en met zo min mogelijk stress voor het dier te worden geslacht.” zegt de Amerikaanse opperrabbijn A. L. Ralbag.

Vier opperrabbijnen en twee rabbijnen uitten hun diepe bezorgdheid over het verbod op koosjere slacht waartoe de Tweede Kamer waarschijnlijk besluit. Ze kwamen uit Amsterdam, uit Antwerpen, uit Parijs, zelfs uit Amerika, en ze vertegenwoordigden „alle rabbijnen van West-Europa en Amerika”

„Dierenwelzijn staat ook in het Joodse geloof voorop. De slacht is met voorzorgsmaatregelen omgeven. Het dier dient zo pijnloos mogelijk en met zo min mogelijk stress voor het dier te worden geslacht.”  "Met een scherp mes worden in één keer de luchtpijp en de bloedvaten doorgesneden. De bloeddruk valt hierdoor weg en de hersenfunctie valt uit. Het dier is dusdanig buiten westen dat hij het slachtproces niet bewust meemaakt."

En dat gebeurt, verzekeren de rabbijnen. „Wij behandelen dieren humaan. Tot het laatst toe krijgen ze eten. Vergelijk dat eens met de kratten vol halfdode kippen bij gewone slachterijen. Kom bij ons kijken, dan ziet u het verschil. Alleen een specialist die een lange opleiding achter de rug heeft, mag de koosjere slacht uitvoeren.”

Verdoofd slachten is niet altijd diervriendelijker, integendeel, zeggen de Joodse geestelijken. „Hoeveel leed veroorzaakt de haast in de bio-industrie? De verdoving gebeurt door een stroomstoot of door een pin in de hersenen te schieten. Er wordt heel vaak misgeschoten; dat veroorzaakt veel stress bij het dier. Het percentage mislukte slacht is in de reguliere slachterijen ook vele malen groter dan bij ons.” Opperrabbijn G. Bernheim (Frankrijk): „En wie zegt dat een bewusteloos dier geen pijn heeft? Daar is nooit onderzoek naar gedaan.”

Volgens mij zijn de dieren die in massa naar onze slachthuizen gebracht wel degelijk gevoelig aan wat hen te wachten staat. De hele situatie in de verzamelplaatsen roept al heel wat onnodige stress bij die dieren op. En wat ik in kippenslachterijen heb kunnen waarnemen roept zeker niet op om dat werkelijk menselijk en aanvaardbaar te noemen. Voor mij is er daar duidelijk veel te veel dierenleed. Naast de electrocutiemethode zijn er de CO2 vergassingen. Deze zijn volgens mij helemaal verschrikkelijk omdat het minuten duurt en men kan er niet naast zien hoe het dier dan kronkelt en toch moet afzien. Zo iets zie je niet bij het koosjer of bij het halal slachten.
De dierenactivisten die tegen het koosjer slachten zijn en wel voor het industrieel slachten zouden dan toch even moeten gaan kijken in de industriële slachterijën. De Universiteit van Hannover heeft hersen onderzoek gedaan en daaruit bleek dat een dier dat met een schietmasker gedood is meer en langer pijn leed dan een dier dat koosjer of halal werd gedood.

Slechts 1 promille van de totale slacht in Nederland zouden de 2500 tot 3500 dieren per jaar bedragen die koosjer geslacht worden. Als de mensen akkoord gaan om dan zo veel meer duizenden dieren afgrijselijke tijden te laten doormaken voor zij op gevoelsloze wijze in stukken worden gesneden om op de vele borden te worden gebracht waarbij de mensen meestal nog niet stilstaan hoeveel planten hierbij zijn moeten omkomen voor dat kleine stukje vlees.

„Ik hoop dat wij het geweten van het volk kunnen aanspreken”, zegt de hoogbejaarde opperrabbijn D. Liebermann (Antwerpen). „Zal Nederland het eerste land in West-Europa zijn dat de Joden op deze manier verdrijft of het leven onaangenaam maakt? Het doet me pijn dat men meer gevoelig is voor verondersteld dierenleed dan voor de vrijheid van godsdienst. Het Joodse volk heeft al zoveel geleden; ik hoop dat hier geen lijden door Nederland aan wordt toegevoegd.”


Indien Tamarah Benima niet zo goed in haar vel zou zitten, zou zij de afgelopen weken wakker hebben gelegen van de discussie over het koosjere slachten. in mijn beleving, niet leuker of beter op geworden de laatste jaren. "In de jaren tachtig werd het koosjere slachten ook aan de orde gesteld. Om de paar jaar. Door de Dierenbescherming. Toen was het afdoende om in een hoofdredactioneel commentaar van het Nieuw Israelietisch Weekblad te wijzen op oesters die levend worden gegeten, kreeften die levend worden gekookt, ganzenlever die wordt geproduceerd met een vorm van dierenmarteling of de paling die toen nog levend werd gevild. Geen politicus nam het verzet van de Dierenbescherming tegen koosjer slachten over. Dat is nu anders."

Toen Marianne Thieme in 2008 haar initiatiefwet tegen het onverdoofd ritueel slachten indiende, was daar nauwelijks aandacht voor. Maar nu een meerderheid van de in het parlement vertegenwoordigde partijen steun aan de wet heeft uitgesproken en ook de publieke opinie zich uitspreekt tegen het onverdoofd slachten, zijn de reacties in de pers ongemeen hard.

Ook ik ben volledig voor een verzet tegen onethische behandeling van dieren maar men moet werkelijk goed na gaan wat voor die dieren het minst leed toebrengt en of het wel verantwoord is dat zij al of niet zo worden gekweekt en om het leven worden gebracht. Zij die koosjer willen eten zullen ook wel 'een koosjere' instelling hebben met een goed besef en respect voor het welzijn van dier en plant.

"Over verbetering van het lot van miljoenen dieren in de intensieve veehouderij tijdens hun leven is op het Binnenhof al jaren geen fundamenteel debat meer gevoerd. Daar is meer winst te behalen dan met een slachtverbod. En daar hoeven ook geen grondrechten voor te worden geofferd." schrijfft Raoul du Pré in de Volkskrant van 14 april.

Vooraleer door landswetten bepaalt wordt wat een bevolking al of niet mag doen moet er onderzocht worden of dat die wetten niemands vrijheid en rechten zullen beperken. Hier in België met de vele onderdrukkingen zijn wij er nog meer bewust van wat overheersing wel kan inhouden. Landen in de Europese Unie moeten niet onnodig beperkende maatregelen gaan opleggen, alsook moeten zij de vrijheid van godsdienst respecteren, maar mogen dit natuurlijk in het licht stellen van 'al' de menselijke ethische waarden. Dus als zij tot besluitvorming willen komen voor een tussenstap in de voeding moeten zij ook optreden en tot ethisch verantwoorde besluiten komen voor de voorgaande stappen (hier kweken van dieren, laten groeiën van basis voedingsproducten voor die dieren) en voor de volgende stappen (verwerking van het vlees).

Aan de andere kant moet men nagaan wat het koosjer echt volgens God moet inhouden. Zou een voorgaande verdoving echt niet mogen van God? Een dier of mens die verdoofd zijn leven nog en bevatten nog alle leven. Een verdoofd dier kan gerust ook nog een gezond dier zijn. Indien het voor dat het verdoofd werd gezond was is het nog steeds gezond als het verdoofd is. De verdoving neemt niets weg van de gezondheid. De zinnen zijn wel vermindert, maar de levensadem blijft er nog volledig in zitten.

Als gemeenschap moeten wij opletten voor dogmatische regels. Indien er die zouden zijn in een geloofsgemeenschap, welke ze ook moge zijn, moeten wij trachten de aangehaalde schriftuur van die vereniging in vergelijking te brengen met eerder aangekweekte tradities. Tradities zijn er om te kunnen veranderen. goddelijke wetten daarentegen zijn volgens de gelovigen daar om te blijven tot God ze veranderd. En daar heeft God in de loop der tijden reeds veel met veel toegevingen veranderingen in gebracht.

Elke geloofsgemeenschap moet dan ook in de loop der tijden goed overwegen wat de Goddelijke wetten echt inhouden, en indien zij vinden dat zij onoverkomelijk zijn, zullen zij de anderen in de leefgemeenschap daar dan van moeten kunnen overtuigen met voldoende geschraagde argumenten.

Maar wederzijds kan een gemeenschap niet zomaar een geloofsgemeenschap haar riten als onontvankelijk verklaren zonder voldoende wetenschappelijk geschraagde argumenten.

In dit geval zal men echt eens moeten onderzoeken wie er wel het meeste of het minste leed aan het dier bezorgd.


Lees meer over het levensbeginsel in Leviticus 17.

Onverdoofd slachten: Het verbod op onverdoofd slachten botst met de grondrechten van gelovigen. Bezinning is geboden

Verbod koosjere slacht is tiranniek

Kritiek op verbod onverdoofd slachten is één en al Pavlov

Slachten en selectieve verontwaardiging

David Wilkerson omgekomen in autoongeluk

David Wilkerson, predikant van de in 1987 opgerichte Times Square Church in New York City, stierf woensdag bij een auto-ongeluk

Times Square Church


Het was een van de vele predikers die er op wezen dat veel Christenen eenvoudig niet de dwarsverbanden leggen tussen het Jodendom en het Christendom. Hij trachtte Amerikaanse Christenen te laten inzien dat Jezus Jood was.

Wilkerson is in het buitenland misschien het bekendst door zijn in 1963 verschenen boek "The Cross and the Switchblade" (Het kruis en de asfaltjungle), waarin hij het begin van zijn bediening aan verslaafden en bendeleden in New York beschrijft.

Van het boek werd uiteindelijk een succesvolle film gemaakt, met in de hoofdrol Pat Boone, ook een trouwe christen-vriend van Israël.

Hij vond het zo vreemd dat vele evangeliepredikers niet begrijpen dat God zijn verbond met Israël niet heeft verbroken. "God gaf het land aan Israël, en elke natie die Israël wil vernietigen zal gestraft worden." zei hij.

Begonnen met Teen Challenche ging David Wilkerson verder in 1967 met de gekende Jongeren Kruistochten: Youth Crusades. In 1971 verplaatste zijn steeds groeiende vereniging en richtte de David Wilkerson Ministries "World challenge Inc." op. Maar het meest gekend is hij voor de in 1986 opgerichtte kerk in 42nd street New York City: Times Square Church, welke haar deuren opende in 1987.

Hij laat zijn vrouw Gwen achter met vier kinderen en 11 kleinkinderen.

Lees ook de nagedachtenis geschreven door zijn zoon, Gary Wilkerson door hier te klikken.


Lees zijn Biografie:Wavid Wilkerson's Biography
Video Times Square Church: http://www.tscnyc.org/media_center.php?pg=videos&mi=21344

Times Square Church was birthed in Reverend Wilkerson's heart. The church opened its doors in October 1987, first in rented auditoriums in Times Square and eventually in the historic Mark Hellinger Theater, which the ministry purchased in 1989. Today, Times Square Church, with a missions-focused congregation, is a virtual microcosm of New York City. Nearly 8,000 people representing over 100 nationalities worship together under one roof.

Zaligverklaring Johannes Paulus II


Zes jaar geleden stierf de Pool paus Joannes Paulus II, die van 1978 tot 2005 aan het hoofd stond van de katholieke Kerk en gisteren zalig werd verklaard. Er werd helemaal over de terzijde legging van bepaalde storende dossiers gezwegen in de hogere kringen van het Vaticaan.

Ik vraag mij af wat het enthousiasme bij zoveel jongeren opriep? Zij leken werkelijk uitbundig van vreugde en het was bijna ongelofelijk hoeveel mensen hiervoor speciaal hun land hadden verlaten om deze plechtigheid bij te wonen.

Meer dan een miljoen gelovigen en 22 staatshoofden en regeringsleiders alsook de Franse religieuze Marie Simon-Pierre Normand, die dankzij zijn tussenkomst zou genezen zijn, woonden de plechtigheid bij.
In het Poolse bedevaartsoord Lagiewniki, nabij Krakau, verzamelden zich 100.000 gelovigen om de plechtigheid in het Vaticaan op een groot scherm te volgen. In Brussel ging aartsbisschop Andre-Joseph Léonard zaterdagavond voor tijdens een viering, voor een bomvolle Sint-Michiels en Sint-Goedele kathedraal.

De vieringen voor de zaligverklaring werden zaterdagavond gestart met een gebedswake in het Circus Maximus, onder leiding van kardinaal Agostino Vallini. Die prees de Pool als ‘profeet van de hoop’. “Ook zes jaar na zijn dood is de katholieke Kerk en de wereld hem nog niet vergeten.” Meer dan tweehonderdduizend gelovigen woonden de nachtwake bij waarin ook kardinaal Stanislaw Dziwisz, die gedurende veertig jaar zijn persoonlijke secretaris was, en de Franse religieuze Marie Simon-Pierre Normand getuigden. Zuster Marie Simon-Pierre getuigde hoe zij op 3 juni 2005, na een gebed tot Joannes Paulus II, onverklaarbaar van de ziekte van Parkinson genas. Navarro-Valls zei dat de katholieke Kerk geen heiligen maakt, maar wel erkent dat mensen heilig hebben geleefd. Aansluitend werd de rozenkrans gebeden. Op het einde van de plechtigheid zegende Benedictus XVI de gelovigen via een videoverbinding vanuit zijn werkkamer in het pauselijke paleis.
 

De kardinalen die in Rome aanwezig waren gingen mee voor tijdens de zondagviering. Daarin prees paus Benedictus XVI zijn voorganger voor zijn onophoudelijke verkondiging van het geloof en omdat hij het christendom het gelaat van ‘geloof van de hoop’ terug schonk. Benedictus maakte tevens bekend dat de nieuwe zalige voortaan op 22 oktober wordt gevierd, die dag waarop hij in 1978 aantrad als paus.

Het portret van paus Joannes Paulus II domineerde het Sint-Pietersplein

Als wij echter naar de Katholieke Kerk kijken kunnen wij dat Geloof van de hoop niet herkennen met die leeggelopen kerken in een instelling waarin al het prachtig werk van Johannes de 23ste te niet is gedaan door de laatste pausen.

A Jewish Theocracy

According to Dr. Lawrence J. Epstein, current Jewish teaching precludes Jesus as the Messiah because it is unanimously believed that the Messiah will bring peace:
"Jesus is not seen as the messiah. In the Jewish view, the messiah is a human being who will usher in an era of peace. We can tell the messiah by looking at the world and seeing if it is at peace. From the Jewish view, this clearly did not happen when Jesus was on Earth or anytime after his death." 25.
Hyam Maccoby believed Jesus to be a rebel, but misrepresented by the gospel accounts out of fear of reprisals by Rome:
"…Jesus was executed as a rebel, against Rome, not as a blasphemer against the Jewish religion, and that the Gospel's misrepresentations on this point are politically motivated--I regard as strongly established…" 26.
Hyam Maccoby is considered a classical scholar and Rabbi of Reform Judaism, and has in recent years been director of the library at the Leo Baeck College of Judaistics in London. His books appear to present accepted ideas regarding Christ, Christianity and the New Testament and the Jewish thought. To clarify Jewish views and dispel Christian misconceptions of the Messiah, Maccoby redefined Jesus' mission:
"…The phrase 'the kingdom of God'…meant the reign of God (not His heavenly territory) and referred to a projected return to a Jewish system of theocracy…" 27.
"….He [Jesus] had campaigned among 'the lost sheep of Israel', calling them to repentance, because he felt that the coming of God's Kingdom was being held back by Israel's sin's. Pharisee writings often stress that God's promises to Israel are not automatically fulfilled; they depend on Israel's worthiness and co-operation ... " 28.
"…Jesus' mission as a prophet was exclusively directed towards the Jews, not towards the Gentiles. The idea that Jesus rejected the Jews and transferred the Old Testament 'promises' to the Gentiles was a later invention of the Gentile-Christian Church…" 29.
"… Some believed that the Messiah would inaugurate a new era for the whole world; that the nations of the world would acknowledge the One God and his Temple in Jerusalem; that the Jews would be revered as the chosen priests of the One God; and that an era of world peace would begin when, in the words of Isaiah's wonderful internationalist vision, the swords would be beaten into plowshares and the wolf would lie down with lamb. Some, however, did not believe that the coming of the Messiah would necessarily bring about an era of international peace. There might be many Messiahs - many more sorrows and comfortings, defeats and victories - for the Jewish people before that happened. After all, there had been Messiahs before and none had brought everlasting peace. The vision of Isaiah was acknowledged by every Pharisee, as the word of God but it was not necessarily attached to the expectation of the coming Messiah who would defeat the Romans." 30.
In The Traditions of the Jews, from the Talmud (treatises Baba Bathra folio 74b, Pesachim folio 32, Bekhoroth folio 57 and Massektoth Ta'anith folio 31), J.P Stehaln presents a glorious scenario of the Messianic era - without Jesus Christ as the Messiah:
"… when the Messianic era arrives. After the return of the Jews from all nations and parts of the world… the Messiah, we are told in the Talmud, will entertain them at a gorgeous banquet, where they will be seated at tables and regaled with wine from Adam's wine-cellar. The first course is to consist of a roasted ox named Behemoth, so immense that every day it eats up the grass upon a thousand hills; the second of a monstrous fish Leviathan; the third of a female Leviathan boiled and pickled; the fourth of a gigantic roast fowl known as Barjuchne, of which the egg alone was so enormous that when it fell out of the nest it crushed three hundred tall cedars and the white overflowed threescore villages. This course is to be followed up by "the most splendid and pompous Dessert," that can be procured, including fruit from the Tree of Life and "the Pomegranates of Eden which are preserved for the Just."
"At the end of the banquet "God will entertain the company at a ball"; He Himself will sit in the midst of them, and everyone will point Him out with his finger, saying: "Behold, this is our God: we have waited for Him, we will be glad and rejoice in His salvation." 31.