Wednesday 14 September 2011

Johannes 1:18 wat zegt de Bijbel

Een briefschrijver stuurde mij een boodschap door waarin onder meer stond dat Johannes 1:18 zegt dat Jezus God zou zijn.

Het aangehaalde vers van Johannes 1:18 zegt echter helemaal niet dat Jezus God is:
18  (WV78)  Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die in de schoot des Vaders is, Hij heeft Hem doen kennen.
18  (AF83) niemand het god ooit gesien nie. sy enigste seun, self god, wat die naaste aan die vader is, dié het hom bekend gemaak.
18  (AFR1953) Niemand het ooit God gesien nie; die eniggebore Seun wat in die boesem van die Vader is, dié het Hom verklaar.
18  (ASV) No man hath seen God at any time; {1} the only begotten Son, who is in the bosom of the Father, he hath declared him. {1) Many very ancient authorities read God only begotten}
18  (AVRLE) No man hath seen God at any time; the only begotten Son, which is in the bosom of the Father, he hath declared him.
18  (Canis) niemand heeft ooit god gezien; god zelf, de eengeboren zoon, die in de schoot des vaders is, heeft hem verkondigd.
18  (CJB) no one has ever seen god; but the only and unique son, who is identical with god and is at the father’s side—he has made him known.
18  (HSVNTPS) r Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, s Die in de schoot van de Vader is, Die heeft Hem ons verklaard. {r #Ex 33:20 De 4:12 Joh 6:46 1Ti 6:16 1Jo 4:12; s #Mt 11:27}
18  (KJBPNV) No man has seen God at any time; the only begotten Son, which is in the bosom of the Father, he has declared him.
18  (Lei) Niemand heeft ooit God gezien; de Eeniggeborene Gods, die in den schoot des Vaders is, hij heeft Hem doen kennen.
18  (LeiNT04) Niemand heeft ooit God gezien. De Eniggeborene van God, die in de schoot  van de Vader is, heeft Hem doen kennen.
18  (LU) Niemand heeft ooit God gezien: de eengeboren Zoon, die in des Vaders schoot is, die heeft hem ons verkondigd.
18  (LUNT04) Niemand heeft ooit God gezien: de eengeboren Zoon, die in de schoot van de Vader  is, die heeft Hem ons verkondigd.
18  (NB) God: niemand heeft hem ooit gezien;
de eniggeboren Zoon,
die de Vader het naast aan het hart is,
hij legt hem aan ons uit!
18  (NBG51) Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen.
18  (NBV) Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen. {-(1:18) de enige Zoon, die zelf God is, die Andere handschriften lezen: ‘de enige Zoon, die’.}
18  (NIV) No-one has ever seen God, but God the One and Only, {Or the Only Begotten} {Some manuscripts but the only (or only begotten) Son} who is at the Father’s side, has made him known.
18  (NLB) Niemand heeft ooit God gezien: de eengeboren Zoon, die in de schoot van de Vader  is, die heeft Hem ons verkondigd.
18  (Obbink)
18  (Onderwijzer_Pentateuch)
18  (Palm) Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die in de schoot van de Vader is, die heeft Hem verklaard.
18  (SVV) Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in den schoot des Vaders is, Die heeft Hem ons verklaard.
18  (SYNODALENT) Niemand heeft ooit God gezien; de eeniggeboren Zoon, die in den schoot des Vaders was, die heeft hem verklaard.
18  (TelosNT) Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon die in de schoot van de Vader is, die heeft Hem verklaard.
18  (Vissering_NT) Niemand heeft ooit God gezien; de eeniggeboren Zoon, die in den schoot des Vaders is, die heeft hem verklaard.
18  (VoorhNT4) Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die in de schoot van de Vader is, die heeft Hem verklaard.
18  (Webster) no man hath seen god at any time; the only begotten son, who is in the bosom of the father, he hath declared him.
18  (WV95)  Niemand heeft God ooit gezien, maar de eniggeboren God, die rust aan het hart van de Vader, Hij heeft Hem doen kennen.
18  (YLT) God no one hath ever seen; the only begotten Son, who is on the bosom of the Father—he did declare.

Jezus zelf heeft ook nooit beweerd God te zijn, integendeel heeft hij de toehoorders steeds opgedragen naar zijn Vader, God, te bidden en Hem dankbaar te zijn en Hem Jezus zijn Vader te eren,

Indien wij Jezus liefhebben moeten wij ons aan Jezus zijn woorden houden, die opgetekend staan in het Nieuwe Testament. Om dit goed te kunnen doen raad ik u aan om een Roodletter of Blauwletter Bijbel te kopen zodat je in kleur ziet staan wat Jezus zelf heeft gezegd. Anders is het ook een goede oefening om je standaard gebruikte Bijbelvertaling ter hand te nemen en zelf al de opmerkingen van Jezus te onderlijnen, met daarbij de essentiële punten nog eens te markeren met een rode kleur. Zo zal je makkelijker zien hoe de vork in de steel zit en waar er een grote groep in het Christendom een andere leerstelling verkoopt dan Jezus aan de man bracht.

Ik wens je een zeer boeiende ontdekkingstocht.

In het bovenvermelde artikel Jezus, Heer maar niet God heb ik ook de denkoefening gedaan en de evangeliën doorgenomen, waarbij ik de uitspraken van God en van Christus Jezus geordend heb naar onderwerp, zoals het ter wereld komen, het zoonschap, de zalving en Messiasschap, het sterven en verrijzen alsook het aan de rechterhand van God zitten.
Als men die teksten uit de Heilige Schrift goed leest kan men er niet naast zien. Jezus wordt duidelijk kenbaar gemaakt door zijn Vader, profeten, priesters in de tempel, gelovige Joden maar ook door heidenen. Alleen durven een heleboel mensen tot op vandaag niet toegeven dat zij een door bepaalde kerkinstantie opgedrongen verkeerd beeld hebben.

God is een mens van duidelijke taal, niet van raadsels en dogma's. Al hetgene dat Hij openbaart is door Hem verduidelijkt en mogelijk herkenbaar gemaakt. Het enige dogma waarvan men kan spreken zou  kunnen zijn dat je moet geloven in een God die altijd heeft bestaan en onsterfelijk is. Maar dat laatste druist natuurlijk al in tegen de figuur van Jezus, tenzij je zoals de Islamieten aanneemt dat deze niet gestorven is. Maar als Christen zou je moeten aannemen dat Jezus zelf zijn dood is ingegaan volgens de wil van zijn Vader. Hierin ligt trouwens het prachtige voorbeeld voor ons. In Jezus hebben wij een mens, die kon zondigen (wat God zeker niet kan), maar het niet deed. Hierdoor kon hij de tegenstrevers van God (de satan) hun ongelijk betonen. Jezus heeft zich als volwaardig offerlam zonder tegenspraak op de slachtbank aangeboden. Als wij zijn dood erkennen maar dan ook zien hoe hij nadat hij in het graf was gelegd, door God uit de dood is gewekt, zien wij wat God ook voor ons in petto heeft, als wij Jezus Christus als Zoon van God en als Messias willen aanvaarden.

De Hoop van een Christen ligt mede in de verrijzenis.

Aan u de keuze.

Secularisatie, materialisme, atheïsme en Evangelie van het Leven

Vincent Kemme geeft op  Radio Maria (Nederland & Vlaanderen) een lezingreeks over de Verkondiging van het Evangelie van het Leven.
Hij spreekt ook over de God waarvan sommige mensen niet weten of Hij bestaat. Hij vraagt zich op 14 september hoe het (katholieke) geloof antwoord op Secularisatie, materialisme, atheïsme
en bespreekt of het geloof een relevantie is voor ons leven. Kan de mens de juiste oplossingen vinden voor zijn leven. Wat kan het antwoord zijn van hen die het geloof beleven en aanhangen? Ook gaat hij nader in op de agnostiek en het atheïsme, oorzaak en verband van secularisatie.

Christus wordt volgens hem gemythologiseerd en van zijn goddelijkheid ontdaan. De theologie wordt volgens hem aangepast aan de menselijke maat.Volgens hem wordt de taal en de moraal aangepast aan de tijdsgeest.
Men kan ook mensen vinden die willen opsluiten in hun eigen gelijk en de dialoog verspelen door hun te strakke (rechtse) houding.

Door de secularisatie zijn er ook mensen die op zoek zijn gegaan naar de essentie van het menselijk bestaan en het godsgeloof. Deze mensen trachten te leven vanuit hun geloof en treden de postmoderne samenleving toe en zoeken oplossingen voor de noden van deze tijd terwijl ze kracht putten uit de kracht van Jezus Christus.

Tijdens zijn slot gaat hij ook in op het beroven van het leven en de cultuur van het leven. Het leven van zijn waardigheid beroven blijkt volgens hem een gevolg van die secularisatie.

Reeds in een vroeger uitzending haalde Vincent Kemme aan dat het besef van onze oorsprong ons een hoog zelfbeeld geeft waarbij ieder van ons is geschapen naar Gods beeld en gelijkenis. Daarom staat het vast dat elke mens een unieke icoon van God is die om zichzelf gewild is.
Zij die geloven beseffen dat ieder kind dat geboren wordt uiteindelijk van God komt. Het is God die dat kind in het bestaan geroepen heeft, zelfs als dat kind niet onder ideale omstandigheden ter wereld komt. We kunnen daarbij denken aan kinderen die het gevolg zijn van ‘een ongelukje’, of van kunstmatige bevruchting, of zelfs van verkrachting. God heeft in Zijn schepping iets gelegd dat fundamenteel ‘goed’ is, zo goed dat zelfs indien wij onverantwoord handelen er nog iets fundamenteel goeds uit voort kan komen.

Volgens Kemme is anticonceptie een tegen het beeld van God in gaan, een lelijke kras op ene prachtige icoon, een aantasting van het goddelijke, het sacramentele, in de relatie tussen man en vrouw.
Eerbied voor het menselijk leven in wording moet geworteld zijn in een besef waar wij vandaan komen en waar wij naartoe gaan.

Moet men door gaan met een studie voor huisarts als men geen conceptiepil wil voorschrijven? stelt een bezorgde schoonmoeder van een student huisarts.
Dit zijn de vragen waar het om draait in deze tijd. Kemme denkt dat men wel huisarts moet worden maar in contact moet nemen met hen die lid zijn van de medische ethiek. Als Katholieke artsen moet er een helder beeld gevormd worden. Het zou niet mogen dat er geen Katholieke huisartsen zouden zijn.


Er zijn nog heruitzendingen, zo kan u deze en volgende uitzendingen nog aanhoren. Het vervolg komt op 21 september met: Redenen om te geloven in het evangelie van het leven (volgens de leer van de kerk). En als laatste deel komt op 28 september: Hoe beleven we het evangelie in de praktijk, privé, professioneel, maatschappelijk en kerkelijk?

De uitzendingen zijn steeds om 11 uur ‘s morgens en worden herhaald om 21 uur. U wordt uitgenodigd telefonisch vragen te stellen die Vincent Kemme in de uitzending (van 11 uur) live zal beantwoorden.

U kunt Radio Maria beluisteren:



Jehovah's Witnesses not only group that preach the good news

Are Jehovah's Witnesses the only group that preach the good news? If that was the case what accounts for the growth of other religions and Christianity becoming the largest religious group globally?

The Christadelphians try to let others know about the Kingdom of God. They are not with many. But Baptists have the most missionaries of any religion. In 2004 there were 7 million Baptists out side of America, 600,000 baptisms and 21,000 new churches. In 2004 Witnesses baptised only 200,000 globally. Interesting information on the significant efforts of Baptist missionaries can be viewed at internationalministries.org and namb.net. The Gideons International is placing and distributing more than 63,000,000 Scriptures worldwide.

Read more in: Are Jehovah's Witnesses the only ones that Preach?

Tuesday 13 September 2011

Lezen wat er staat geschreven

Betreft betrouwbaarheid van de Heilige Geschriften is er in voorgaande tekst op gewezen dat wij de geestelijke geschriften moeten vergelijken met de wereldse. Dit houdt ook in dat wij moeten nagaan of datgene wat sommige beweren dat in de Heilige Schrift staat ook werkelijk daar staat. Veelvuldig zal men kunnen merken dat er wereldse schrijvers iets beweren dat  in de Bijbel staat dat er helemaal niet zo in staat als zij doen uitschijnen.

Het meest frappante voorbeeld is over de meest besproken figuur uit de Heilige Schrift.Namelijk Jezus van Nazareth die de Christus Messias werd genoemd. Zelfs kerkelijke schrijvers hebben over die persoon verschillende visies welke meestal gestoeld zijn op menselijke denkbeelden die niet in overeenstemming zijn met de Canonieke Boeken die deel uitmaken van de Heilige Schrift, de Bijbel, welke wij als het Woord van God aanschouwen.

Beweren dat Jezus niet bestaan heeft is een fabeltje dat wij naar de sprookjeswereld kunne zenden. Maar die man die sterk in het vertellen van fabels, vergelijkingen of gelijkenissen was wordt eveneens dikwijls vergeleken met een figuur die hij helemaal niet was. Zelfs in het Christendom is het schering en inslag om deze menselijke figuur niet enkel met een goddelijk figuur te vergelijken maar zelfs te benoemen tot God.

Verscheidene kerkvaders zijn verder gaan voortborduren op toegevingen die naar de Romeinen waren gemaakt in de vroege eeuwen na Christus. Namelijk hadden de kerkleiders de mogelijkheid om hun leiderschap te behouden of om vervolgd te worden en een niemand of helemaal niets te worden omdat zij anders gedood zouden worden. Zij verkozen voor een zogezegd lang(er) aards leven, in plaats van een (toch veel langer) geestelijk of eeuwig leven. Men kan zich afvragen of zij dan wel zo goed in dat toekomende leven geloofden. Waren zij toch misschien bang dat hen dat eeuwige leven niet ging toekomen? Wat hun beweegredenen ook mogen zijn, wij kunnen er duidelijk inzien dat zij hun macht wensten te behouden en verkozen om op goede voet te staan met de toenmalige machtshebbers in plaats van met God in het reine te blijven.

Het probleem is echter dat vele mensen hun geschriften tot zich namen, er teksten uithaalden en deze overschreven en verveelvoudigden in andere geschriften. Zo kwamen valse leerstellingen verveelvoudigd in omloop en werden zij veelvuldig als basis genomen om weer nieuwe (valse) stellingen op te bouwen. Van de ene leugen kwam de andere, omdat ook van de ene tegenspraak een andere moest gecreëerd worden om deze te kunnen verantwoorden. zo ontstonden dan ook gezegden welke de mensen onvoorwaardelijk moesten aannemen als waarheden, alhoewel deze niet konden gestaafd worden. De dogmas zagen het levenslicht.

Men heeft meer dan 4000 handschriften van het Nieuwe Testament, of gedeelten ervan die tot op heden bewaard zijn gebleven op papyrus en perkament. Voldoende om die ter hand te nemen en te vergelijken met andere wereldse geschriften van uit die betreffende tijden.

Als men dan daar de teksten over de Nazareen Jezus bekijkt komt men tot heel andere vaststellingen dan de wereldse werken die na de 5de eeuw zijn geschreven, buiten deze die zich hielden aan de Bijbelse Waarheid.

Wereldse schrijvers bevestigen in de eerste en tweede eeuw dat Lukas als begeleider van Paulus het door die laatste verkondigde evangelie in een boek vastgelegd. (Wij gebruiken gelijke woorden als de wereldse schrijvers van toen om u een beeld te geven) Ook werd er geschreven: "Daarna heeft ook Johannes, de discipel des Heren, die ook aan zijn borst lag, ook zelf een evangelie uitgegeven, terwijl hij in Efeze in Klein-Azië verbleef."

Deze wereldse en geestelijke schrijvers hadden Jezus werkelijk mee gemaakt en waren goed op de hoogte wat er reilde en zeilde in die tijd. Bepaalde Joodse schrijvers hadden het moeilijk met die leerstellingen van die jonge man, die dan nog beweerde zoon van God te zijn. Een moeilijk begrip, waarmee vandaag de dag nog zeer veel mensen mee worstelen. Al komt voor hen de beeldverwarring hoofdzakelijk omdat zij meestal de oorspronkelijke (basistekst) niet gelezen hebben of zelfs niet kennen. Meestal gaan zij gewoon af op wat hun kerkelijke leiders hen hebben voorgeschoteld.

Indien veel mensen eens werkelijk die Geschriften onder de loep zouden nemen zouden tot heel andere besluiten komen. Dan zouden zij zo als de wereldse leiders en schrijvers van toen ook Jezus Christus in het ware daglicht kunnen herkennen en zien wie hij beweerde te zijn en wie hij werkelijk was.

Jezus heeft nooit beweerd God te zijn. Ook heeft hij nooit toegestaan dat de mensen tot hem baden of hem verheerlijkten. De enige keer dat hij heeft toegestaan dat hij in zekere zin verheerlijkt werd was als hij op de rug van een ezel als koning door de poorten van Jeruzalem werd gedragen. Dat was op zondag 9 Nisan toen Jezus met zijn discipelen Bethanië had verlaten om over de Olijfberg in de richting van Jeruzalem te gaan. In Bethfage geeft Jezus dan wel de opdracht om de ezelin en haar veulen bij hem te brengen.

Hoewel de discipelen aanvankelijk niet onderscheiden dat deze instructies iets met de vervulling van bijbelse profetieën te maken hebben, beseffen zij dit later wel. De profeet Zacharia had voorzegd dat Gods beloofde Koning Jeruzalem zou binnenrijden op een ezel, "ja, op een volwassen dier, het jong van een ezelin". Koning Salomo was ook op het jong van een ezelin naar zijn zalving gereden.

Als de discipelen Bethfage binnengaan en het veulen en zijn moeder losmaken, zeggen sommigen van degenen die daar staan: "Wat doet gij?" Maar als hun wordt gezegd dat de dieren voor de Heer zijn, staan de mannen de discipelen toe de dieren naar Jezus te brengen. De discipelen leggen hun bovenklederen zowel op de ezelin als op haar jong, maar Jezus gaat op het veulen zitten.

Terwijl Jezus in de richting van Jeruzalem rijdt, wordt de menigte groter. De meeste mensen spreiden hun bovenklederen uit op de weg, terwijl andere takken van de bomen afkappen en ze over de weg uitspreiden. "Gezegend is Hij die komt als de Koning in Jehovah's naam!", roepen zij. "Vrede in de hemel en heerlijkheid in de hoogste hoogten!"

Sommige Farizeeën in de schare zijn ontsteld over wat wordt uitgeroepen en beklagen zich bij Jezus: "Leraar, bestraf uw discipelen." Maar Jezus antwoordt: "Ik zeg u: Indien dezen bleven zwijgen, zouden de stenen het uitroepen."

Als Jezus Jeruzalem nadert, laat hij zijn blik over de stad gaan en begint erover te wenen, terwijl hij zegt: "Indien gij, ja gij, op deze dag de dingen hadt onderscheiden die met vrede te maken hebben - maar nu zijn ze voor uw ogen verborgen." Wegens haar moedwillige ongehoorzaamheid moet Jeruzalem de prijs betalen, zoals Jezus voorzegt:

'Uw vijanden [de Romeinen onder generaal Titus] zullen een versterking rondom u bouwen met puntige palen en u omsingelen en u van alle kanten benauwen, en zij zullen u en uw kinderen in u tegen de grond verpletteren, en zij zullen in u geen steen op de andere laten.' Deze door Jezus voorzegde vernietiging van Jeruzalem vindt 37 jaar later, in het jaar 70 G.T., werkelijk plaats.

Slechts enkele weken voordien hadden velen in de schare gezien hoe Jezus Lazarus opwekte. Nu blijven zij anderen over dat wonder vertellen. Wanneer Jezus dus Jeruzalem binnenkomt, geraakt de hele stad in beroering. "Wie is dit?", willen de mensen weten. En de scharen blijven zeggen: "Dit is de profeet Jezus, uit Nazareth in Galiléa!" Als de Farizeeën zien wat er gebeurt, klagen zij dat zij absoluut niets bereiken. Daarom zeggen zij: "De wereld is hem achternagelopen."

Iedereen in de stad kreeg wel iets te horen over die man, die de laatste jaren zo over hem had laten spreken door zijn vreemde handelingen en woorden. Jood, Heiden, Romein, Griek, Arabier, Aramees of ander, kon zijn commentaar geven over die simpele maar veel besproken persoon. Indien er iets verteld werd dat niet strookte met de gebeurde feiten kon dit makkelijk dadelijk tegengesproken worden.

Jezus zelf laat de menigte weten dat de waarheid uit de kindermond komt en duidt ook op de minder geletterden en zwakkeren in die maatschappij die wel uitroepen:  "Red toch de Zoon van David!".

Jezus roept menigmaal de mensen op om hem te volgen en om dienaren te worden zodat zijn Vader hen zal kunnen eren. Steeds beroept Jezus zich op zijn Vader en raadt hij mensen aan om tot zijn Vader te bidden en Hem alleen te eren.

Toch is het vreemd dat in vele kerken Jezus en ander personen, allerlei soorten heiligen, worden aanbeden en verheerlijkt. Nochtans heeft Jezus hiervoor steeds gewaarschuwd om zich niet tot mensen te wenden.

Voor ons is het daarom belangrijk om goed in te zien wat er werkelijk in de Bijbel staat. Betreft dat ene grote geschil van de vergoddelijking van een mens is het zeer belangrijk om durven de Heilige Schrift vast te nemen, te lezen en te vergelijken met wat er in de wereldse geschriften staat.

Marcus Ampe neemt het Nieuwe Testament, slechts een klein deel van de Bijbel, in ogenschouw om de positie van Jezus toe te lichten. Indien mensen de evangeliën goed zouden lezen kunnen zij al het antwoord vinden over de persoonlijkheid van Jezus.

In Jezus, Heer maar niet God wordt in 22 hoofdstukken aangetoond wat er echt in de Heilige Schrift, het Woord van God, staat.

Zij die beweren dat Jezus God is kunnen best hun Bijbelvertaling die zij meestal gebruiken naast de bespreking leggen en telkens de besproken of aangehaalde evangelieteksten en ander Schriftplaatsen vergelijken. Voor de Christadelphians doet het er neit toe welke Bijbelvertaling u gebruikt, omdat zij geloven dat daar de wonderlijke hand van God ook duidelijk zichtbaar aanwezig is, namelijk dat eender welke vertaling men gebruikt deze ook steeds hetzelfde zegt. Natuurlijk zinspelen zij op de Bijbeltekst zelf en niet op de bijgevoegde menselijke verklaringen. Die laatste worden steeds uit de denkwijze van de denominatie geschreven en zijn daardoor reeds bevooroordeeld of houden rekening met de door hun kerk opgelegde dogmas.

Wij raden u aan de proef op de som te nemen. Ga eens na wat u werkelijk kan vinden wat Jezus over zich zelf zegt. Noteer die zaken en luister er naar.

Als men dan het bovenstaande vernoemde artikel doorneemt zal men kunnen inzien waarom de schrijver er van overtuigd is dat Jezus Christus, Messias, Heer is, maar niet God.
Ook moet men rekening houden met wat er over Jezus was geschreven voor dat hij geboren werd. en met die geboorte begint al het grote verschil met God, die geen geboorte heeft gehad, maar er al altijd is geweest en nooit van het beeld of de wereld zal verdwijnen.
Voor sommige Christenen is het moeilijk aan te nemen dat Jezus een Jood was, maar ook daar vinden wij in de wereldse zo wel als in de geestelijke geschriften voldoende bewijzen van. Zijn bedoeling was ook nooit om een andere godsdienst op te richten. Zo hebben Luther en Calvijn ook nooit gedacht om Lutheranen of Calvinisten te stichten. Terwijl de laatsten zich wel distantieerden van het Joodse geloof heeft Jezus dat nooit gedaan. Wel gaf hij te kennen dat het volgen van hem verdeeldheid zou zaaien. En dat is het minste dat men daarvan kan zeggen. Meerdere godsdienstrichtingen zijn uit de beweging van volgelingen ontstaan en massa's oorlogen zijn gevoerd geworden onder de naam van God en onder de naam van Jezus Christus. Kleine oorlogen kan men ook de strijd noemen die in meerdere gezinnen heeft plaats gevonden als mensen tot andere inzichten of tot de Waarheid zijn gekomen. Het keizen voor God heeft meerdere mensen bepaalde contacten met familieleden doen verminderen en veel vrienden doen verliezen.

Maar het is juist al die tegenstand en de verdere ontwikkeling en blijvendheid die mee kan getuigen van de betrouwbaarheid van het gegeven.

Als men rekening houdt met welke woorden er voor de oorspronkelijke woorden zijn gebruikt kan men verder de zinnen of paragrafen vergelijken met ander Schriftplaatsen en zo tot een goed inzicht komen. Het artikel Jezus Heer kan een goede hulp zijn om tot het besef te komen wie Jezus eigenlijk was en is.

Lees:

Jezus Christus, Messias, Heer, maar niet God


Aanverwante artikelen:

Sunday 11 September 2011

Why believing the Bible

Often we hear people  arguing that Jesus did not exist. But that would be the same as saying Alexander the Great, Stalin or Hitler did not exist. You may either like or not like those persons, you cannot neglect the historical evidence that those persons existed and did certain things which shall stay imprinted in human history.

Though less proof is available of certain persons, like Aristotle, Euripides or others than that of Jesus nobody seems to object that those philosophers existed.

Also a strange thing about historical accuracy is that in the Bible several events where predicted and written down many years before the events took place. In worldly writings we can only find details about those prophesied things after they occurred in real life.


Brother Dr Martyn Lawrence is Senior Publisher at a leading academic publishing house. He explores the reliability and number of the original manuscripts of the Bible in comparison to other sources of historical events.
+++

+++

History teacher John Botten explains how the Bible not only records ancient history but also predicted the rise and fall of Alexander the Great.

+++

+++

Why I Believe the Bible - Archaeology -- Dr Leen Ritmeyer explores how modern day archaeological discoveries verify the Biblical account of historic events.

+++

+++

Dutch version / Nederlandse versie:Waarom wij in de Bijbel moeten geloven

Waarom wij in de Bijbel moeten geloven

Regelmatig komen wij mensen tegen die betwisten of Jezus wel werkelijk bestaan heeft. Alsook stellen zij twijfels bij het neergeschrevene in de Heilige Schrift.

Maar als wij de optekeningen in de bijbel nagaan vinden wij vele voorspellingen, zaken die toen zij werden neergeschreven nog moesten gaan gebeuren, en die toen zij later werkelijk voorvielen nogmaals werden besproken in de Heilige Schrift.
Deze voorgevallen gebeurtenissen kunnen ook teruggevonden worden in de wereldse geschriften. Meerdere historische boeken schrijven over personen, oorlogen en rampen die in het verleden hebben plaats gegrepen.

Die wereldse werken halen meestal de voorspellingen niet aan om dan te bevestigen dat zij zijn uitgekomen.

Voor de gekende figuren in de geschiedenis twijfelt niemand over in het zeer ver verleden bestane figuren. Aristoteles of Euripides worden algemeen als grote filosofen aanschouwt. Niemand schijnt te twijfelen aan hun bestaan.

Bepaalde mensen willen echter bij hoog en laag beweren dat bijvoorbeeld Jezus Christus niet bestaan zou hebben maar dat zou het zelfde zijn als te beweren dat Alexander de Grote, Keizer Karel, Stalin of Hitler niet zouden bestaan hebben.

De Joodse man die op 17 oktober -4 is geboren kreeg tijdens zijn leven al veel aandacht en vlak na zijn dood is er zeer veel over geschreven. In de wereldse literatuur van die tijd kan men al veel meer originele documenten vinden dan over bepaalde andere figuren, waarvan iedereen zonder problemen aanneemt dat zij werkelijk bestaan hebben.

Niet alleen kerkelijke boeken heeft men die over Jezus getuigen, maar heel wat getuigenissen van niet-christenen uit de beginperiode zijn er opgetekend. Ook al zijn er heel wat die negatieve dingen over deze 'politieke' figuur schrijven moeten wij Jezus niet afschrijven. Die geschriften bevestigen hoe dan ook de historiciteit van Jezus van Nazareth.

Daarnaast mag men niet uit het oog verliezen dat het ongelofelijke vertellingen zijn die de ronde doen over deze simpele man. Indien er verzinsels werden uitgesproken over hem konden deze ook in die tijd dadelijk weerlegd worden, door dat er zo veel getuigen in leven waren en omdat het om de meest ongelofelijke dingen ging, waarbij zelfs mensen uit de dood opstonden.

Hoe men het draait of keert, bepaalde zaken die in de geschiedenis zijn gebeurt zijn opgetekend bij het gebeuren van die feiten en daarna. In de Bijbel vindt men echter dingen die werden opgetekend lang voor dat de zaken voorvielen. Er werden voorspellingen gemaakt en soms werden zelfs namen gebruikt of woorden die men toen niet begreep of gebruikte. Toen de dingen jaren later in werkelijkheid voorvielen werden zij nogmaals neergeschreven in de Bijbel, maar eveneens in de kronieken van die tijd. als men de wereldse geschriften met de Bijbel vergelijkt komen deze overeen.
Opvallend is dat er heel wat kopieën van het Oude Testament zijn gevonden waarbij men de betrouwbaarheid van die kopieën kan nagaan door ze met elkaar te vergelijken en door de ouderdom te onderzoeken. Ook van het Nieuwe Testament kan men meer dan 4000 handschriften vinden (op papyrus of perkament).

De afschriften van het Oude en het Nieuwe Testament overtreffen de wereldse geschriften over die en andere mensen en gebeurtenissen. Nochtans is er geen enkele historicus of classicus die twijfelt aan de historiciteit en authenticiteit van de boeken van Caesar, Plato en andere klassieke auteurs.

Dus welk motief zou er dan nog zijn om te twijfelen aan de betrouwbaarheid van het Oude of het Nieuwe Testament?

Hieronder kan je enkele Engelstalige video's vinden die aanbrengen waarom wij in de Bijbel zouden moeten geloven.

De Bijbelonderzoeker Dr Martyn Lawrence
is Senior Uitger bij een voorname academische uitgeverij. Als historicus onderzoekt hij ook de geloofwaardigheid van de manuscripten zo wel van wereldse onderwerpen als van die onderwerpen die teruggevonden kunnen worden in geschriften die ook betrekking hebben op het geestelijk vlak, over God en gebod spreken en over mensen die iets te maken hadden met die God en Zijn activiteiten.

+

Please do hear how Senior Publisher at a leading academic publishing house Dr Martyn Lawrence explores the reliability and number of the original manuscripts of the Bible in comparison to other sources of historical events.
+++

+++

History teacher John Botten explains how the Bible not only records ancient history but also predicted the rise and fall of Alexander the Great.

+++

+++

Why I Believe the Bible - Archaeology -- Dr Leen Ritmeyer explores how modern day archaeological discoveries verify the Biblical account of historic events.

+++

+++

Friday 9 September 2011

Euthanasie in India

Op Bio Edge werd het geval besproken van Ms Shanbaug die in een permanent vegetative staat heeft verbleven voor bijna 40 jaren.


Ms Shanbaug has been in a permanent vegetative state for nearly 40 years. In 1973 she was a nurse on duty at King Edward Memorial Hospital in Mumbai when she was savagely sexually assaulted by a wardsman. Ever since the hospital staff has taken care of her magnificently. The Court praised them as an example for all of India.

The justices declared that Ms Shanbaug should be allowed to live because she had such loyal friends, rejecting a request from an activist who felt that her life lacked human dignity. However, it set down principles which were poorly informed and badly phrased. It failed to distinguish between "passive euthanasia" and withdrawal of burdensome treatment and it appears to assume that ordinary nutrition and hydration is life support.


New American Bible Revised Edition

The United States Conference of Catholic Bishops has announced it has canonically approved the publication of New American Bible Revised Edition (NABRE).
The first edition of the New American Bible (NAB), published in 1970, immediately became familiar to Catholics in the United States because of its use in the lectionary at Mass.
A revised translation of the New Testament, which appeared in the NAB’s second edition (1986), included more traditional diction (“blessed” replaced “happy” in the Beatitudes) but made concessions to horizontal and vertical inclusive language (the Holy Spirit in places was referred to as “it,” rather than “he”).
In the third edition (1991), a revised translation of the Psalms appeared that systematically introduced inclusive language to the Psalter. Thus, “blessed the man” (Ps. 1:1)-- a literal translation of the Hebrew-- was replaced by “happy those.” In 1994, the Congregation for Divine Worship and the Discipline of the Sacraments rejected the United States Conference of Catholic Bishops’ request to include the new edition of the Psalter in a revised lectionary.
Under the Congregation’s direction, a committee of bishops and scholars made changes to the revised New Testament before its use was permitted in the revised lectionary. The Holy Spirit, for instance, is rendered as “he” in the revised lectionary; “rejoice, O highly favored daughter” (Lk. 1:28, 1970 edition), which had become “hail, favored one” (1986 edition), in turn became “hail, full of grace” (revised lectionary). The revised lectionary appeared in two stages (1998 and 2002).
The forthcoming fourth edition, according to the USCCB, aims
at making use of the best manuscript traditions available, translating as accurately as possible, and rendering the result in good contemporary English. In many ways it is a more literal translation than the original New American Bible and has attempted to be more consistent in rendering Hebrew (or Greek) words and idioms, especially in technical contexts, such as regulations for sacrifices. In translating the Psalter special effort was made to provide a smooth, rhythmic translation for easy singing or recitation and to retain the concrete imagery of the Hebrew. The NABRE is approved for private use and study. It will not be used for the Mass.
Source(s): these links will take you to other sites, in a new window.

Vergeving altijd mogelijk


Het doet er niet toe hoe moeilijk de of weerzinwekkend de hindernis, de pijn kan zijn, vergevingsgezindheid is altijd mogelijk.


'Voor indien u aan anderen hun overtredingen vergeeft, uw heerlijke Vader zal ook u vergeven'.
Mattheüs 6:14


Mijn Heer en mijn God, geef mij de moed en de wil om nederig te zijn en over de beperktheden van anderen te zien en om hun fouten te vergeven.

Engelse versie / English version > Forgiveness always possible

+++

2016 linkupdate

Forgiveness always possible

English: Graphic on forgiveness
English: Graphic on forgiveness (Photo credit: Wikipedia)

Now matter how obstinate the obstacle or horrific the hurt, forgiveness is always possible.



'For if you forgive others their trespasses,
your heavenly Father will also forgive you.'
Matthew 6:14


My Lord and my God,
give me the courage and the will to be humbly
and to look over the limitednesses of others
and to forgive their mistakes. 




Dutch version / Nederlandse versie > Vergeving altijd mogelijk

+++
2016 linkupdate