500 years ago most protestant take October 31 as Reformation Day and the beginning of Protestantism where Luther gave the Bible to the people.
One of the key findings in “U.S. Protestants Are Not Defined by Reformation-Era Controversies 500 Years Later”is that today U.S. Protestants are split on that issue that played a key role
in the Reformation:
> 46% say the Bible provides all the religious
guidance Christians need, a traditionally Protestant belief known as sola scriptura.
But 52% say Christians should look for guidance from church teachings
and traditions as well as from the Bible, the position held by the
Catholic Church.
Just 30% of all U.S. Protestants affirm bothsola fide and sola scriptura.
However, belief in sola fide and sola scriptura is much more
prevalent among white evangelical Protestants than among white mainline
Protestants or black Protestants in the United States. Among
self-identified white evangelicals, 44% express both convictions, and
this figure rises to 59% among white evangelicals who say they attend
church at least once a week.
Wijziging van Gereformeerd2.jpg: De Christelijke Gereformeerde Gemeenten blijken sinds 1968 niet meer te bestaan, en daarentegen zijn er juist wel weer Nieuwe Vrijgemaakte Kerken ontstaan. Nou maar hopen dat er niet wéér een scheuring komt, want er is geen plek meer onderaan over voor nóg een kerk.... *kijkt een beetje sip* (Photo credit: Wikipedia)
Twee predikanten, Paul Visser (Amsterdam) en Kees van Ekris (Zeist),
roepen op tot een grondige bezinning op de innerlijke secularisatie
waaraan ze veel kerkgangers ten prooi zien vallen. Vaker dan hun lief
is, ontmoeten ze in het pastoraat vermoeide zielen, die het geloof
eigenlijk beu zijn. Dat plotselinge ‘leeglopen van het geloof’ gebeurt
niet aan de rand, maar midden onder jarenlang toegewijde gelovigen.
"Vaak denk ik: de druk is te groot. De druk op kerk-zijn om die sluwe
atmosfeer van verveling te doorbreken en te overwinnen.
Maar hoe kan het komen dat er "verveling" in een kerk of tijdens een dienst is? Vinden de meeste kerkgangers Bijbel lezen dan vervelend? Normaal zou men toch denken dat het Woord van God hen moet aantrekken. volgens mij komt het echter door dat vele kerkgemeenschappen hun leden onvoldoende betrekken in de dienst. Ofwel zijn er die kerken die af gaan op de entertainment factor maar onvoldoende nieuws kunnen brengen, dat maakt dat velen er op uitgekeken geraken.
Volgens de predikant is het meer
De druk op de
beleving, om een levende christen te zijn die bijna in z’n eentje deze
sferen moet kunnen weerstaan. De druk op de discipline, om zelf een
standvastig getuige te zijn in dode tijden.
Al geeft hij toe dat er ook een verwachting is naar de prediker en zegt hij
De druk op de preek en de
prediker om vrolijk en bevlogen, diepzinnig en praktisch de crisis tegen
te moeten spreken. We begrijpen de theologie die deze druk
intensiveert: meer discipline, meer beleving, meer kekke christenen.
Nog meer vermoeidheid en verdoving zijn het gevolg van de vele inspanningen die geestelijken doen om meer entertainment, sterker accent op keuzes, discipline, e.d. te krijgen in hun kerk.
Volgens Kees van Ekris zijn
Het zijn de strategieën van ‘meer’ die de vermoeide ziel niet helpen, maar pijnigen."
Meer bidden, vuriger spreken, een extra portie discipline. Het werkt
even. En opeens knapt er iets. Het kan de vermoeide ziel niet meer
oppeppen.
| beeld vidiphoto
De Amsterdamse predikant Ds. Paul Visser die in een traditie staat "waarin God niet automatisch jouw God was en jij niet
vanzelfsprekend zijn kind", ziet geloof onder kerkgangers verdwijnen.
Voor hem staat het vast dat
God moest gezocht en gevonden worden. Sterker
nog: het ging erom dat jij door Hem gezocht en gevonden werd. Je was
niet bij voorbaat gered, je was van nature verloren. Intussen was je in
de doop wel het beslissende toegezegd. Maar dat lag niet voor het
oprapen. God is niets aan ons verplicht, maar wel alles verplicht aan
zichzelf – en daarmee aan ons.
Tegenwoordig vinden wij een hele hoop protestanten die vinden dat als zij bij een kerk behoren "gered zijn" en dat zij dan niets meer moeten doen. Zij zijn er van overtuigd dat werken van geloof helemaal niet meer nodig zijn. Die verkeerde gedachte ontslat hen van eender welke inspanning om hun geloof te onderhouden en waar te maken.
De predikant ziet ook de gevolgen van die gedachte van het eens gered zijn altijd gered zijn.
De gevolgen daarvan zie ik om me heen:
geloof als het sluitstuk van een redenering, zonder daadwerkelijke
bekering, zonder ‘goede strijd’ om met God in het reine te komen. Een
geloof ‘van horen zeggen’, zonder zelf zijn overtuigende stem te hebben
vernomen. Een geloof dat je jezelf voor een appel en een ei hebt
eigengemaakt.
Maar een geloof dat daarom ook voor de
eerste de beste schotel linzen van de hand kan worden gedaan. Daarmee
zijn we bij de kern. Een geloof dat niet op leven en dood is verworven,
wordt niet als een kostbaar geschenk gekoesterd. Het is niet bestand
tegen de kritische vragen van een wereld die het zonder God ook prima
voor elkaar heeft. Het is evenmin opgewassen tegen de harde
werkelijkheid van alledag, waarin je vaak bitter weinig van God gewaar
wordt. De twijfel zit bij velen maar net onder de oppervlakte. En zodra
ze de kop opsteekt, blijkt ze veel dieper geworteld dan men zelf
vermoedde. Geruisloos valt het geloof af, als een verdord blad van een
boom. Geloof dat niet ontvonkt is aan de omgang met God, met alle
verbijstering en verrukking vandien, wordt op den duur een saaie
bedoening. Het wordt een riedel, die je steeds minder raakt en die je na
verloop van tijd beu wordt. Bovendien – kijk om je heen! – zonder
geloof kun je toch ook prima een goed mens zijn?
Dat is trouwens wat heden velen denken dat men geloof niet nodig heeft en dat iedereen goed kan doen en zo een goed mens kan zijn. die gedachte doet ook geen verlangen naar het werken aan een goede relatie met God.
Als ik de balans opmaak van wat ik vlak om me heen en breder zie,
dan is de conclusie even zorgwekkend als onontkoombaar: het geloof
dreigt onder trouwe kerkgangers meer en meer te verkruimelen.
Je merkt het aan allerlei signalen:
aan kerkgang zonder verlangen naar de ontmoeting met God, aan
Bijbellezen zonder verwachting en verrassing, aan kwijnend gebedsleven.
Eerlijk gezegd ontmoet ik te vaak mensen die het geloof beu zijn.
Een belangrijke oorzaak daarvoor is
gelegen in het feit dat het geloof ongemerkt en sluipenderwijs tot
‘gemeengoed’ is geworden. Het is niet langer een gave van God, door
twijfel, verwarring en aanvechting verworven.
De predikant uit Amsterdam voegt toe dat eenzijdige preken over "een God
Die altijd klaarstaat met genade en geborgenheid, op den duur gaan
vervelen en irriteren." Daarom pleit hij voor "preken die ook eerlijk
erkennen dat je God eerder kwijt bent dan rijk, dat Hij geregeld niet te
volgen is en dat wij meer dan eens nauwelijks iets van Hem
gewaarworden."
Hemelse Vader, ik bid vandaag voor de vele zendelingen die U overal ter
wereld zo onvermoeibaar dienen: in oerwouden, in steden, soms onder
vijandige omstandigheden en in onbekende culturen. Geef ieder van hen
vandaag een speciale aanraking van U. Sla uw beschermende armen om hen
heen. Bemoedig hen. Hou hen gezond en sterk, met een niet aflatend
enthousiasme over het verspreiden van het Goede Nieuws! Amen.
Hier is mijn dienaar, hem zal ik steunen, hij is mijn uitverkorene,
in hem vind Ik vreugde, Ik heb hem met mijn geest vervuld. Hij zal alle
volken het recht doen kennen... Ongebroken en vol vuur zal hij het recht
op aarde vestigen... (Jesaja 42 vers 1 en 4a).
A YouGov pol has revealed that only six of the ten commandments of God are still important to British Christians.
Not to our surprise most Britain's the four which have fallen by the wayside are the requirement not to
worship idols, use the God His name in vain, to worship no other God, and to keep the Sabbath day holy.
Concerning the Sabbath or the Sunday since the 2012 ruling by a High Court judge - the first on the issue in nearly a
decade - Christians have no right to decline working on Sunday
as it is not a “core component” of their beliefs. The fact that some Christians were prepared to work on Sundays meant it was not protected, the court said.
In 1994, when Sunday trading in England was liberalised shopworkers
were given a guarantee that working would be strictly voluntary, but the
guarantee did not apply to people in other sectors.
The
Employment Equality (Religion or Belief) Regulations, published in 2003,
say employers must justify Sunday working as a “legitimate business
need” and does not give a blanket right to Christians not to work.
If employers fail to treat staff fairly and proportionately, the employee may be able to claim discrimination, the rules add.
The last ruling by judges was when a quarry worker claimed his
Christian beliefs had been treated with “contempt” by employers who
tried to force him to work on Sundays in 2003.
When we look at lots of Christians and see what they do on Sabbath and / or on the Sunday it is no surprise courts consider it not of any religious importance.
Keeping the Sabbath Day holy is seen as the least relevant of the
Commandments in the modern era. Fewer than one in five (19%) Britons say
keeping Sundays holy is still an important principle to live by,
including fewer than a third of Christians (31%) and 7% of the
non-religious. Almost half of Catholics said they supported keeping the Sabbath day
holy nut by that they mostly mean keeping the Sunday as rest day. Just 29 per cent of Protestants said they felt the same.
Concerning the first commandment a real Christians must recognise that the majority of Christians do worship more than one god and mostly do not even know the Name of the Holy Father. As such they do not mind swearing or using one of more tittles of God to make their words stronger or to show their disgust over something.
Just under
a quarter (23%) of the overall population say that you may not use the
word "God" in or as a curse, including 38% of Christians and just 7% of
the non-religious.
Less than one in three Christians believe in preserving Sunday as a day
of rest, with 38 per cent against using the Lord's name in vain and 43
per cent condemning the worshipping of idols, though lots of them do not worry to bow down in front of graven images or statues and pictures of gods and saints.
On
Tuesday the Archbishop of Canterbury signalled support for a day of
rest, tweeting that he was "encouraged" by the Chief Rabbi's campaign
for people to spend time offline over the Sabbath.
While almost half of Catholics said they supported keeping the
Sabbath day holy, just 29 per cent of Protestants said they felt the
same.
The Bishop of Chelmsford, Stephen Cottrell, said: " In an age as
busy, frantic and feverish as ours I would have thought that keeping the
Sabbath, or at the very least observing a balance between work and rest
and play was more important than ever.
Sabbath is both a radical idea and a practically useful idea for it
simply acknowledges that we need to rest and we need to play. Indeed, it
says this is what we are made for."
He also
lamented Christians' abandonment of the commandment about idolatry,
saying:
"Whether it is celebrity, wealth, a certain designer label pair
of jeans jeans or a make of car, we have all construct a sense of worth
in the desire to own and possess certain things that we believe will
give value.
Today we do find lots of christians spending more time on their idols than on the Divine Creator God. In the United States we see a similar trend having 'money' or 'wealth' having become the most important god. There even in mega-churches people have special services to offer them more wealth.
Fewer than a third of Britons (31%) say that people should not worship
idols (defined in the survey as statues or symbols). Christians are
split on whether they still consider this to be an important
commandment, with 43% saying it is and 44% saying it is not. Meanwhile,
only one in five non-religious Brits (20%) say it is still an important
rule, though most, not to say all, of the respondents who claim to be Christian worship a triune god and as such go in against the first commandment of God.
Only one in five Britons (20%) still believe that the Christian God’s
monopoly on worship is still relevant in modern Britain (including 36%
of Christians and just 5% of non-religious Brits).
The survey shows that believers and non-believers alike support the simple, ancient statements
which continue to provide the foundations of our legal system and our
shared sense of right and wrong.
Having been central tenets of Biblical teaching for several millenia 6 from the 10 commandments are still considered of value today.
"Thou shalt not kill" receives 93% of the votes. Most Brits think it is still important to live by this and by the command "thou shalt not steal". In the case of both Commandments, they were seen as still important by 94% of Christians and 93% of those with no religion.
Being honest about certain matters seems surprisingly still important for 87%, though we can see a lot of boasting and hear lots of fake stories and hear a lot of people not telling the truth.
Not bearing false witness (telling lies) about others came third
among all groups, with 87% of all Brits, 90% of Christians, and 86% of
those without a religion saying that it is still important to live by.
Honesty has also to do with how we treat others and how we behave ourselves in relationships. Though we hear a lot about people having good fun with different people of the opposite or even same sex, close to three quarters (73%) of the population at large say that not
committing adultery is still a top life principle, including 69% of
non-religious Brits and 76% of Christians. Which is strange that it is so high on the roster because we encounter lots of divorces and mixed families.
Today we also find lots of elderly people left alone in homes. Police also often have to come to help by violence against parents. Though the poll shows that "Honouring thy father and thy mother" is still an important rule to follow for 69% of all Britons, including 78% of Christians and 60% of the non-religious.
The Bishop of Manchester, David Walker, said:
"This survey shows that
the practical morality which has lain at the heart of the Judeo
Christian tradition for the last 3500 years still finds favour with most
British people today, even where explicitly religious commandments gain
less support.
After 500 Years, Reformation-Era Divisions Have Lost Much of Their Potency
Theological differences diminished to a degree that might have
shocked Christians in past centuries.
As Protestants prepare to mark the 500th anniversary of the Reformation,
new Pew Research Center surveys show that in both Western Europe and
the United States, the theological differences that split Western
Christianity in the 1500s have diminished to a degree that might have
shocked Christians in past centuries.
When we look at the Lutheran, Calvinist, Presbytarian, Pentecostal and Baptist churches we do not notice a lot of free thinking and continued Biblical study in the church.
While the Reformation led to more than a century of devastating wars
and persecution in Europe, both Protestants and Catholics across the
continent now overwhelmingly express willingness to accept each other as neighbours and even as family members. this would not be bad when they all kept to study of the Bible and would aim to bring their flock closer to God.
The majority of present protestant churches are aiming to please their folks and are looking for ways to make their service as entertaining as possible; That way the Pentecostals are enjoying a growth whilst many other protestant churches are loosing members.
In Western Europe, the Pew Research Center conducted telephone surveys from April 11
to Aug. 2, 2017, among 24,599 people across 15 countries. In the U.S.,
the survey was conducted online from May 30 to Aug. 9, 2017, among 5,198
panelists on Pew Research Center’s American Trends Panel (although all
of the questions analysed in the survey were asked of only half the sample).
Of the U.S. Protestants 46% say the Bible provides all the religious guidance Christians need, a traditionally Protestant belief known as sola scriptura.
But 52% say Christians should look for guidance from church teachings
and traditions as well as from the Bible, the position held by the
Catholic Church.
In the United States we can find mega churches where the preachers just shout with quotes from the bible but not really look into biblical texts to teach about the Word of God. How more entertaining a pastor can be how bigger his church can be. Among self-identified white evangelicals, 44% express both convictions of sola fide and sola scriptura,
and this figure rises to 59% among white evangelicals who say they
attend church at least once a week. 19% say neither religious tradition espouses sola fide, and one-in-ten
U.S. adults (11%) say only Catholicism traditionally teaches that
salvation comes through faith alone.
Among Protestants who know that only Protestantism (trinitarian) traditionally teaches
that salvation comes through faith alone, about three-quarters (77%)
embrace the concept of sola fide. But among the much larger share of
Protestants who are not aware that sola fide is solely a Protestant
teaching, far fewer (35%) believe that faith is all that is needed to
get into heaven. The survey does not take into account the non-trinitarian protestant churches which for the majority teach that people are not just saved by their baptism or by their reborn status. Most of non-trinitarian protestant churches teach one has to become like Christ and one has to follow the commandments of Christ and the commandments of God. According those churches one has to live according the faith and have to do good works. Without repenting for the wrong being done, they do not believe one can enter the Kingdom of God.
In nearly all of the European countries surveyed, majorities or
pluralities of both Catholics and Protestants adhere to the
traditionally Catholic view that both faith and good works are necessary
to attain salvation. In fact, in every country except Norway (where 51%
of Protestants say salvation comes through faith alone), belief in sola
fide is a minority view even among Protestants.
Catholics and Protestants in Western Europe generally report low
levels of religious observance: Medians of just 8% of Protestants and
14% of Catholics say they attend religious services weekly or more. But
Europeans who say religion is important in their lives are especially
likely to hold their respective church’s traditional position regarding
the means of salvation. For example, 31% of Protestants in Sweden who
say religion is “very” or “somewhat” important in their lives believe in
sola fide, compared with 10% of other Swedish Protestants.
The impact of secularization is apparent, but so are pockets of
religiosity. For instance, the Netherlands has a relatively high level
of disaffiliation, with about half of Dutch adults (48%) describing
themselves as atheist, agnostic or “nothing in particular” religiously.
Yet Dutch Protestants also stand out for some of Europe’s highest
reported levels of church attendance, with 43% saying they go to church
at least once a week.
In every European country surveyed, roughly nine-in-ten or more
Protestants and Catholics say they are willing to accept members of the
other tradition as neighbours. And large majorities of both groups say they would be willing to accept members of the other group into their families.
For example, 98% of German Protestants say they would accept Catholics
as members of their family, and a similar share of German Catholics
(97%) say the same about Protestants.
English: page of the Acts of the Apostles from the last edition of the bible originally translated by Johann Dietenberger, published in Augsburg 1776 (Photo credit: Wikipedia)
In past generations, especially when God’s word was first available for
people to read in their own language, God’s offer of “salvation” was
embraced by many. Let us read God’s word ever more fervently – and let
it ‘infect’ our hearts, so that there is the same reaction in us as when
Paul’s preached to the Gentiles!
We read, when they “heard this,
they began rejoicing and glorifying the word of the Lord, and as many as
were appointed to eternal life believed” (Acts 13:48). May we be among
the “appointed”.
De meeste protestanten zal je vandaag horen zeggen dat zij mogen terugblikken op "500 jaar Evangelieverkondiging, en de verdediging van de Bijbelse leer". Voor de protestanten is dit 500-jarig jubileum een goede aanleiding om meerdere lezingen en studies te brengen over de Reformatie. Het kan een tijd van reflectie genoemd worden waarbij mag nagedacht worden over de uitdagingen waar gereformeerde kerken vandaag de dag mee te maken hebben.
In de tijd van Luther mag het zo geweest zijn dat er verscheidene geestelijken waren die echt hun best deden om te verkondigen en het Woord van God onder de gewone man te brengen. Vandaag de dag vindt men eerder verkondigers bij diegenen die door vele protestanten zelfs als niet-christenen worden aanschouwd, terwijl het juist mensen zijn die men moet aanschouwen als ware volgers van Jezus Christus en aldus echte Christenen zijn.
Ook al zijn de kerken in het noordelijk halfrond sterk aan het verminderen, zijn er nog steeds veel kerken, maar er zijn weinig tekenen van de Kerk. er is zeer weinig te merken van de taak die Jezus aan zijn volgelingen heeft gegeven. Men ziet niet echt veel christenen aan anderen hun geloof kenbaar maken. Zij die werkelijk uit gaan in de wereld, en het Goede Nieuws van het komende Koninkrijk kenbaar maken, worden dikwijls met de vinger gewezen als een gevaar voor het volk. Zij die zich houden aan de EneWare God worden niet graag aanhoord, vooral om dat vele mensen vinden dat zij door hen in hun vrijheid om aan al die wereldse feesten mee te doen zouden beperkt worden.
De meest gekende hoofdstromingen in het protestantisme (Lutheranisme, Calvinisme, Gereformeerd protestantisme, Presbyterianisme, Anglicanisme of in de VS episcopalisme, Anabaptisme, doopsgezinden of kortweg baptisme en het Methodisme) willen graag de mensen doen geloven dat zij werkelijk van de Bijbel uit gaan. Naast hen is er een groep die heel sterk is opgekomen de laatste jaren, namelijk het pentecostalisme of de pinksterbeweging. Die stroming legt een sterke nadruk op de beleving van het werk van de Heilige Geest.
Van Engeland en Duitsland is het protestantisme nu overgewaaid om het meest te groeien in het zuidelijk halfrond.
Met dit 500 jarig jubileum denken meerderen dat de tijd is gekomen om te bezinnen waar wij als mens tegenover god naar toe zijn gegaan en welke rol de kerk daarin speelt. De uitdaging voor de kerk van vandaag is volgens dr. Todd M. Johnson
"om een gereformeerde kerk te zijn
overeenkomstig het Woord van God. Het is niet een teruggaan naar de
Reformatie, maar een teruggaan naar de Bijbel, zoals de reformatoren
deden. We moeten ons niet zozeer richten op de bijproducten van de
Reformatie –de muziek, de kunst enzovoort–, maar ons veelmeer richten op
een teruggaan naar de Schrift voor alle aspecten van het kerkelijk
leven: de eredienst, Evangelieverkondiging, kerklidmaatschap, tucht; en
op persoonlijke bekering en een christelijk leven dat de almachtige God
welgevallig is.”